Schenkers nye «fly-sjef»
Morten Würgler er ansatt som ny «fly-sjef» i Schenker AS.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han fortsetter imidlertid i stillingen som daglig leder i Schenkers Air Perishables, en svært viktig virksomhet for Schenkers totale fly-produkt.
Würgler overtar som Head of Air Freight etter Knut Eriksmoen som nylig overtok som sjef for Schenker etter Michael Holmstrøm.
– Würgler har bred erfaring innen flyfrakt fra først DSV i Danmark, Houston, TX og Kristiansand. Siden 2008 har han vært i Schenkers norske flyfraktvirksomhet, forteller Knut Eriksmoen.
Med ansvar for Air Perishables gjennom tre år har den nye «fly-sjefen» for lengst tatt grep om fly-logistikken av norsk sjømat og den enorme eksportveksten av sjømat som har vokst til en ny milliardindustri innen fly-logistikk.
Kjenner historien
Ifølge Würgler begynte det hele i det små på 1970-tallet med flyfrakt av hyse og torsk.
- På 80-tallet ble det mer fokus på laks, da særlig til USA og Japan. Grunnet beskyldinger om dumping, og andre markedsmessige forhold, ble Japan det dominerende markedet på 90-tallet. Da var det blant annet mange flyvninger med transportfly fra Evenes. I 1993 hadde vi også vår første rene laksesending til Kina. I dag har norsk sjømat tilpasset volumene til markedene og nettverket utenom Europa. Norsk sjømat har blitt en viktig inntektskilde for flyene, særlig på langdistanse, sier Würgler.
Det skjer mye
Som kjent planlegger Avinor å bygge ny sjømatterminal ved Oslo Lufthavn med byggestart i 2018. DB Schenker åpnet eget kjølelager for sjømat i London i 2015.
Fra Oslo opererer befraktere som Emirates, Cargolux, AirBridge Cargo, Turkish Airlines, SAS, Quatar Airways, Thai Airways, Norwegian og Korean Air Cargo.
Selskapene Roadfeeders, GPC og Schenker har alle terminaler i Oslo for omlasting og pakking til flyfrakt.
Würgler forteller at Schenker er i sluttfasen i rekrutteringen av ny Head of Ocean Freight.