Mye å gå på i Schenker
Schenker AS endte med en driftsmargin på 2,1 % og en omsetning på 3,9 milliarder kroner i 2017.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi fremdeles mye å gå på resultatmessig, sier Knut Eriksmoen CEO i Schenker AS i en pressemelding.
- Totalt sett så er vi kun mellomfornøyde med resultatet, vi har mye å strekke oss etter fremdeles, legger han til.
DB Schenkers globale virksomhet leverte sitt beste resultat i historien med et overskudd på 477 millioner euro av en omsetning på 16,43 milliarder euro.
I sin melding peker Schenker på en vanskelig konkurransesituasjon i Norge, samt at digitalisering, effektivisering, norsk infrastruktur, miljø og sjåførkrise står høyt på agendaen.
- Større investeringer i den norske virksomheten står for tur gjennom både nye automatiske godssorteringssystemer og langt mer effektive godsterminaler, i første omgang gjelder dette terminalene på Østlandet, sier Eriksmoen.
Schenker benytter fremføring av gods med tog mellom landsdelene i Norge for en betydelig andel av godsvolumene, imidlertid er andelen på vei kraftig økende.
- Kvaliteten på jernbanefremføringen er dessverre langt under pari, og fortsetter utviklingen så vil også mange andre kunder rømme bort fra togene fremover, påpeker Eriksmoen.
- Ny miljøstrategi er lagt, og innen utgangen av 2019 skal Schenker i Norge kun benytte EURO 6-klassifiserte lastebiler, og innen utgangen av 2020 så skal all distribusjon i større norske byer gjennomføres med fossilfrie kjøretøyer i selve bykjernene, det vil si med kjøretøy enten med gass eller el-motorer. Vi er allerede i gang med el-sykler i Oslo og Bergen, og de første elektriske vare- og lastebilene rulles neste år på norske veier. Vi håper også å få gjennomført tester av en autonom lastebil (bildet) sammen med vårt svenske søsterselskap i løpet av høsten/vinteren 2018.