- Slik kan du spare 1,5 mill.
Les om hvordan Goodyear mener det er mulig å spare 1.5 mill. kroner i året på drivstoffkostnadene med en flåte på 50 biler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifølge dekkprodusenten kan du spare det sjusifrede beløpet ved å bytte fra dekk med graderingen D (EU-gradering) til Goodyears Marathon-dekk: Styredekkene LHS +, drivdekkene LHD II + og tilhengerdekkene LHT II.
Goodyear har regnet ut at 50 lastebiler vil bruke 145.000 liter mindre diesel ved et slikt dekkbytte. Overført til kroner blir det 1,5 mill. Det tilsvarer en reduksjon i utslippet av CO2 på 380 tonn/år.
LES OGSÅ: Første AA fra Goodyear
De skriver i en pressemelding:
«Med en vanlig leddelt lastebil i langtransport vil man spare 32 485 NOK i året hvis den går 100.000 kilometer, med et drivstofforbruk på 32,26 l/100 km og en drivstoffpris på 11,21 per liter. Dette tilsvarer 2896 liter mindre drivstoff og en reduksjon i skadelige CO2-utslipp på 7616 kilo.»
- I en tid da kostnadsbevissthet råder, er det lett å velge det billigste alternativet. Men det kan være det dyreste, sier Antti Lahdelma, markedsdirektør for Norden.
- Med Goodyears Marathon-dekk får du ikke bare en drivstoffeffektiv løsning takket være materialene, utformingen og teknologien, men du får også dekk med lang kjørelengde som kan mønsterskjæres og regummieres, noe som forlenger levetiden deres. Vi mener at våre dekk gir reelle gevinster for både operatører og miljøet, i form av besparelser, redusert drivstoffbruk og mindre utslipp, sier direktøren.
Goodyears Marathon-serie kommer i mange dimensjoner og dekker de vanligste bruksområdene. Av disse dekkene har 20% graderingen B når det gjelder drivstoffeffektivitet, og graderingen B eller bedre når det gjelder våtgrep. 95% har graderingen C når det gjelder drivstoffeffektivitet og graderingen C eller bedre når det gjelder våtgrep.
Goodyear har laget en flåtekalkulator der du kan regne på kostnader med forskjellige dekk.