Dekk-logistikk med lav rullemotstand
ENEBAKK: Bruk av nye digitale løsninger gjør at Norgesdekk har fått trimmet lagerdriften. Resultatet er høyere kundetilfredshet og bedret lønnsomhet. Nå vil dekk-grossisten gjøre det samme i Sverige.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
ENEBAKK: Bruk av nye digitale løsninger gjør at Norgesdekk
har fått trimmet lagerdriften. Resultatet er høyere kundetilfredshet og bedret
lønnsomhet. Nå vil dekk-grossisten gjøre det samme i Sverige.
Norgesdekk har sine røtter i Jæren Dekk, og ble etablert som selvstendig grossistkjede under navnet Norgesdekk i 2010. Basen var på en gård på Jæren, og der var det alt annet en smarte WMS-systemer og strømlinjeformet lagerdrift som var realiteten. Dekk ble lagret i en flere ulike bygg på gården, og det var så som så med oversikten.
Stålkontroll
I dag er situasjonen en annen. Alle selskapets sju avdelinger, fra Narvik i nord til Kristiansand i sør, styres av ERP-systemet Dekkpro der salg og fakturering foregår og det norske WMS-systemet InStock fra iSYS.
Det har gitt en effektivitet som ga en solid driftsmargin på over 15 prosent i 2021 og en omsetning som i 2022 har passert 1,1 milliarder kroner.
– Vi er få mennesker som håndterer et stort volum. Vi er drøyt 100 ansatte totalt, og under 50 lageransatte, sier logistikkansvarlig i Norgesdekk Thomas Hauge.
Effektiviteten man nå har oppnådd, hadde ikke vært mulig uten gode systemer i bunn. Hauge selv kom fra dagligvarebransjen til Norgesdekk, og har lært mye av dem.
– Vi startet med de første integrasjonene mot et logistikksystem i 2016, og i 2018 ønsket vi enda bedre løsninger. Vi sjekket hva de flinkeste gjorde, som dagligvarebransjen og Ikea. Det var en lang prosess å finne en samarbeidspartner som kunne skreddersy en løsning til oss. Vi ønsket en løsning der en plukker kan gjøre alt, fra å motta ordren, ferdigstille den til den helt til den er på vei ut med transportør. Det høres enkelt ut, men er ikke så enkelt, sier Thomas Hauge, som de siste årene har styrt selskapets logistikk fra Oslo-avdelingen i Enebakk, men i løpet av året flytter tilbake til røttene i Rogaland.
Norsk løsning
Systemet som til slutt bel valgt, heter InStock og leveres av Horten-selskapet iSYS. I løpet av et drøyt år ble løsningen utviklet til å passe Norgesdekks drift. Først ble løsningen implementert i det nye lageret i Tønsberg, og deretter suksessivt ved de andre seks lagrene rundt om i landet.
Systemet gjør at alt de lageransatte trenger er en håndterminal og en labelprinter montert på trucken. Med de verktøyene på plass kan de gjøre både varemottak med noen få, korte prosesser, og håndtere plukk og ferdigstilling av ordre.
Alt som skjer i InStock blir automatisk oppdatert i DekkPro. Dermed har også salgsavdeling stålkontroll på inventaret og kundene får også lett oversikt over hva som er tilgjengelig.
– Systemet vet hele tiden hvor alt er. Det er sporbart med full historikk. Systemet gjør også at vi omtrent ikke har feilplukk. «Skyter» du feil dekk, kommer du ikke videre. Det gjør at forholdet til kunden blir bedre – feilplukk og retur er irriterende for kunden og ikke minst fryktelig dyrt, sier Hauge.
Ser hva som er på lager
Norgesdekks kunder er i praksis alle som driver med dekk og felg, alt fra nybilforhandlere, bruktforhandlere og verkstedkjeder. Totalt har Norgesdekk over 3000 aktive kunder. Kundene nyter også godt av Norgesdekks lageroversikt på andre måter.
– Vi leverer nett-tjenester til våre kunder, som speiler vårt lager. Og vi speiler dekkleverandørenes lager i Europa, og vet hva vi kan få til Norge raskt, sier Hauge.
En av de største utfordringene i dekkbransjen er å ha stort nok varelager. Det finnes utallige dekkvarianter. Bare på personbil har Norgesdekk rundt 15 dekkmerker, og i tillegg kommer dekk til MC, buss, lastebil, anlegg, ATV, landbruksmaskiner og truck. For å nevne noe. Og alt kommer i ulike kvaliteter og utførelser og ikke minst størrelser. Det samme gjelder selvsagt også felger.
Konkurransen er hard om å ha rett dekk tilgjengelig. Finnes ikke rett dekk i rett størrelse på lager, så går sluttkunden til en konkurrent.
– Den store utfordringen er å kunne romme stort nok og ikke minst lurt nok lager. Og ikke minst ha nok rullering på disse varene, sier Hauge.
Dekkbransjen er preget av to klare topper – vår og høst – når alle skal skifte fra sommerdekk til vinterdekk og vice versa. Målet nå i januar og februar har vært å bygge stort nok lager av sommerdekk slik at man er leveringsdyktig når mannen i gata oppdager at mønsterdybden på dekkene som ble tatt av i høst aldeles ikke holder mål for én sesong til.
Det betyr at det i perioder er varemottak som er en nesten altoppslukende del av driften, mens det i andre perioder nesten bare er plukk som gjelder. Da har det vært viktig de siste årene å sørge fot at alle ansatte behersker begge prosesser, noe det ikke alltid har vært en kultur for.
– Men nå kan alle på lageret begge deler, understreker Hauge.
Raske leveranser
Når dekkskift-rushet kommer gjelder det å kunne levere raskt, og her kommer de sju avdelingene rundt om landet inn i bildet.
– Vi har skapt Norgesdekk-ruter, med egne biler, som leverer to ganger om dagen til kunder i nærområdet til avdelingene, sier Hauge.
Avdelingene dekker store deler av Norges befolkning med levering samme dag, og plasseringen er langt fra tilfeldig. Thomas Hauge har tidligere jobbet i Norgesfrukt, og har brukt erfaringene derfra til det fulle.
– Vi har lagt alle lagrene våre strategisk for å nå ut med varene samme dag, og samtlige lagre ligger på samme sted som fruktlagrene til Norgesfrukt lå, smiler Hauge.
Samtidig har Norgesdekk satt transport mellom lagrene i system, slik at man blir leveringsdyktige selv om det lokale lageret ikke har rett vare på lager.
– Når felgen er i Trondheim, dekket i Oslo og kunden i Bergen skal det gå så «smooth» som mulig, og her mener jeg vi er langt fremme, sier Hauge.
I motsetning til dagligvarebransjen som har vært preget av krympflasjon, er dekkgrossistvirksomhet stadig mer plasskrevende.
– Dekk blir bare større og større. For fem år siden hadde vi ikke de plassutfordringene vi har i dag. Det som var 16- og 17-tommersdekk før, er nå 19 og 20 tommersdekk. Det skaper utfordringer, og vi snakker alltid om utvidelser. Vi ser på muligheter for det både her i Enebakk, i Tønsberg og i Trondheim, sier Hauge.
Til Sverige
Norgesdekk er for øvrig ikke bare dekk i Norge lenger. I fjor kjøpte Norgesdekk to tredjedeler av svenske Valla Däck, som er blant de 6–7 største leverandørene i Sverige med en omsetning på rundt 230 millioner kroner. Det gir tilgang til et nytt og større marked.
– Vi skal gjøre det samme i Sverige som vi gjør her, og samtidig får vi større innkjøpsmakt med en fot i det svenske markedet. Det er avgjørende at man klarer å ha gode priser, sier Hauge.
Nå blir jobben å strømlinjeforme logistikken også i Sverige, for Valla Däck er ikke like langt fremme som Norgesdekk er i dag.
– De omsetter for 230 millioner, men er jo litt i steinalderen. Det var litt som å reise tilbake i tid til gården på Jæren. En ordre som vi bruker ti minutter på her, bruker de tre ganger så lang tid på i Sverige. Men de har vært supergode på distribusjon med egne biler og samme dag-leveranser, sier Hauge.
Planen er å implementere de digitale systemene som har løftet den norske virksomheten også i Sverige.
– Vi har også en tomt der vi kan bygge 3000 m² lager en times tid vest for Stockholm, sier Hauge.
Det blir imidlertid ikke aktuelt å bruke Norgesdekk-navnet i Sverige.
– Nei, dét går nok ikke, ler Hauge.