121: Hele 121 varebiler ble kontrollert av disse fikk 18 bruksforbud.

Varebilkontroll i Oslo

RISLØKKA: I en kontroll hvor Statens vegvesen samarbeidet med A-krim og skatt ved Risløkka trafikkstasjon fant de mangler ved 31 av 36 som ble tatt inn til utvidet kontroll. Totalt ble 121 varebiler kontrollert.

Publisert Sist oppdatert

Under en varebilkontroll den 2. desember i samarbeid med A-krim og skatt ved Risløkka trafikkstasjon var det fokus på sosial dumping og teknisk kontroll.

STAKK: Føreren av denne bilen fikk pålegg om å bytte dekk før vider kjøring, men valgte å stikke av. Det resulterer i anmeldelse.

 121 varebiler ble tatt inn til kontroll, av disse ble 36 tatt ut til utvidet kontroll. Blant disse 36 ble det gitt skriftlig mangel/rapport på 31 biler og 18 av disse fikk bruksforbud.

 

Det er blitt enkelt å avregistrere biler i Norge, men det er viktig å sørge for at bilen igjen er registrert og forsikret før man tar den i bruk igjen. Det fikk en norsk varebil som var midlertidig avregistrert erfare. Det ble 5000 kr i gebyr til fører og bilen må registreres før videre kjøring kan skje.

Blankslitt

TUNNGT: Gipsplater er tunge, noe denne føreren fikk erfare. Bakakselen var overlastet med hele 550 kilo, mens hele transporten var 700 kilo for tung for bilen.

En norsk varebil kom inn på kontrollplassen med to helt blanke dekk. Dette resulterte i 2000 kr i gebyr til føreren og bruksforbud inntil dekkene var skiftet. For å gjøre saken enda verre sørget føreren for å stikke av fra kontrollen uten å skifte dekkene og vil bli anmeldt for dette.

SKAP: Varebiler med skap og bakløfter har ofte mye mindre nyttelast enn varerommet indikerer slik at disse bilene ofte havner i trøbbel når de blir kontrollert.

Selv om det foreløpig ikke er snø i Oslo-området vil et slikt dekk ha lite gripeevne i regnvær og en vannplaning eller problemer med å stoppe vil fort bli resultatet.

 Overlast og manglende førerrett

En norsk varebil som fraktet gipsplater hadde 700 kg overlastet på bilen. Bakakselen hadde 550 kg overlast. Dermed ble det 3000 kr i gebyr til fører. Føreren ringte deretter en kollega som skulle komme å ta over 700 kg. Når kollegaen dukket opp, hadde han ikke førerrett, og vil bli anmeldt for dette.

En annen transport som besto av hvitevarer hadde 400 kilo overlast. 

Powered by Labrador CMS