Strengere krav til lastebildekkene
Fra og med fredag er det strengere krav til dekk på tunge kjøretøy.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Dette vil føre til sikrere og mer framkommelige vinterveier, sier Geir Mjøsund som er leder for Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, region øst.
LES OGSÅ: Betyr dekkmerkingen trygghet?
Alle tunge kjøretøy skal ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde fra og med fredag 1. november. Fra og med 15. november er det påbudt med vinterdekk.
- Hver vinter opplever vi at vogntog med dårlige dekk kjører av veien eller sperrer for annen trafikk fordi de ikke kommer seg verken frem eller tilbake. Selv om ikke bedre mønsterdybde og godkjente vinterdekk automatisk vil rette opp i dette, er det et godt tiltak for å luke ut noen av de tunge kjøretøyene som ikke hører hjemme på norske vinterveier, sier Mjøsund.
Kjøretøy som ikke tilfredsstiller de nye kravene til mønsterdybde, vil få et gebyr på 750 kroner per dekk. Alvorlige overtredelser vil kunne føre til anmeldelse og at kjøretøy ikke får kjøre videre før dekkene er skiftet.
- Vi ser at mange tungbilsjåfører allerede har skiftet dekk i henhold til den nye forskriften, men er spente på om alle rekker det før fristen. Vi vil helst skrive ut så få gebyr som mulig for dette, så vi håper alle i bransjen følger de nye kravene, avslutter Mjøsund.
Kravene gjelder for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo. Påbudet om vinterdekk gjelder kun for drivende og styrende hjul, mens kravene til fem millimeter mønsterdybde gjelder alle dekk.