Nordens største dekkanlegg
GARDERMOEN: I juni flyttet Starco AS inn i det selskapet omtaler som Nordens største dekkanlegg. Fasilitetene er skreddersydd for tungbilene i logistikk-smørøyet et par gode steinkast nord for hovedflyplassen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med sine 23.040 m² «slår» selskapet konkurrenten NDI med skarve 40 m². Og omtrent samtidig som Starco tar i bruk sitt nye hovedkvarter nord for Oslo, flytter nettopp NDI inn i sitt nye anlegg på motsatt side av byen, i Vestby (se annen reportasje).
– Anlegget er så vidt større enn NDI sitt, og det blir dermed Nordens største. Men vi jobber allerede med planer for å bygge på 10.000 m² til dersom vi får tillatelse, sier administrerende direktør Paul Oord til MT når vi besøker anlegget midt i innflyttingen.
Tungbil-miljø
Jessheim kommune og Avinor diskuterer om området skal utnyttes videre til logistikkbygg, eller om området skal spares til en eventuell tredje rullebane. Men det er ikke mangel på hverken logistikkbygg og tungtrafikk i området. Det bugner av lagerbygg, og da vi besøkte Starco fikk vi høre at til «det» anlegget ankommer 350 vogntog hver dag, 200 «dit» og 150 til «det» anlegget. Slik kunne vi fortsatt ettersom anleggene ligger på rekke og rad, og det skal bygges mange flere.
Starco omtaler seg som Norges største private aktør i dekkmarkedet. Selskapet eier også to dekkverkstedkjeder, DekkTeam og Dekk1. DekkTeam har etablert seg i det nye anlegget med både butikk og et dekkverksted med stor D: To løp under tak og bak lukkede porter, med plass for 30 meter lange vogntog. Hit kan bilene komme 24 timer i døgnet og reparere dekk eller legge om. Sjåførene/selskapene kan også lagre sine reservehjul på dekkhotell i det nye anlegget til Starco.
– For mange vil det være mye mer hensiktsmessig å lagre dekkene sine her i området som de besøker hele tiden, enn andre steder i landet, sier Oord.
Erstatter fem lagre
Anlegget erstatter fem andre lagre i Oslo-området, og vil ifølge økonomidirektør Eirik Sandberg Johansen ha 3–5 millioner kroner i året i reduserte kostnader. Totalt er bygget på rundt 200.000 m³, hvor ca. 125.000 m³ går til lagringsplass for dekk. Dette er mer enn volumet på de fem andre lagrene totalt. Regner man lagringskapasiteten i personbildekk, tilsvarer dette rundt 400.000 dekk. Når det er høysesong, forventer Starco å sende ut 8000–9000 dekk pr. dag fra anlegget.
Krevende tider
Sandberg Johansen innrømmer for øvrig at tilgangen på dekk er en utfordring om dagen, på grunn av konsekvenser etter pandemien og ikke minst Russlands angrep på Ukraina.
– Dette har medført at vi tar inn flere merkevarer nå, for eksempel Pirelli lastebildekk, og kundene må i noen tilfeller regne med å ikke ha så mye å velge i. Prisene er også utfordrende, i enkelte tilfeller er prisen 50 prosent opp fra ett år tilbake, sier økonomidirektøren.
Spesialbur
Men tilbake til lageret. Mindre dekk lagres i spesielle dekkbur (2,4b x 1,24d x 2,45h m) som stables på hverandre i fire høyder. Totalt har Starco investert i 3000 nye bur, og medregnet de selskapet hadde fra før, har de cirka 6000 bur tilgjengelig. Det er plass til cirka 100 av de minste dekkene i ett bur. I tillegg har selskapet 2500 palleplasser i reoler som er levert av Nordic Racking Group.
– Last- og buss, samt anleggsdekk, stables inntil videre på gulvet, men vi ser etter løsninger for å utnytte plassen bedre, blant annet ved å bruke mesaniner, sier Sandberg Johansen som viser oss rundt i anlegget.
Mesaninene har porter ut i lagerlokalet, slik at en skyvemasttruck enkelt kan levere varer «der oppe». Truckparken vil bestå av 12 maskiner, hvor 6–8 er plukktrucker. Starco har bestilt nye Toyota-trucker med litiumbatterier, men det er rundt et års ventetid på disse som så mye annet om dagen.
– Vi tenkte på automasjon i lageret, men droppet det. Det er kostbart, og løsningene som finnes er mer tilpasset produkter med høyere volum og mer kompakt lagring. Vi mener det er mer effektivt å ha gode lagerfolk, men vi vil optimalisere plukkrutene. Én tur/retur om man kjører lengste vei er mellom 1,5 og 2 km, og det er cirka 500 meter bare frem og tilbake i hver ende av bygget, sier Sandberg Johansen.
Brannsikring
Litt spesialutstyr har de imidlertid på plass. Produsenten Gawronski har levert fire teleskop transportbånd med 20 meters lengde. Disse fungerer som en forlenger inn i containeren/bilen som plasseres ved en av de 29 portene utenfor bygget, og fører dekkene inn i bygget der dekkene løftes over i ventende bur.
Lageret består også av flere brannceller. Starco har også agenturet på Gulf smøremidler og en del kjølevæsker etc. som lagres i eget separat lager. Sprinkleranlegget er også verdt en kort omtale. Utenfor lageret står det en tank med plass til 600.000 liter vann, og 2 stk. V12 dieselmotorer for å pumpe vannet inn i sprinkleranlegget. Dette skjer i 350 mm tilførselsrør og i 10 bar trykk!