Den nye Schenker-sjefen:
– Vi må tenke nordisk
Med en helt nytt nordisk ledelse på plass, vil Petteri Nurmi jobbe for å skape en nordisk kultur og identitet i DB Schenkers nye, nordiske cluster.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den 1. april ble DB Schenker i Norden slått sammen til ett cluster under ledelse av finske Petteri Nurmi. Samtidig gikk
Knut Eriksmoen av som CEO i DB Schenker Norge.
– Vi ser på de nordiske landene som ett, sammenhengende marked. Det er naturlig å harmonisere driften og prosessene. Dette vil forbedre kvaliteten og effektiviteten og tillate oss å tilby bedre og mer samsvarende tjenester til kunder i de nordiske landene, sier Nurmi i et intervju DB Schenker selv har publisert.
I det nye, nordiske clusteret er de ulike forretnings- og driftsområdene under én enkelt leder. For landtransport-delen vil det imidlertid beholdes én leder i Norge, én i Finland og én for Sverige og Danmark. De to siste landene var allerede samlet i én organisasjon før sammenslåingen 1. april.
– Mange kunder bruker tjenestene våre i flere nordiske land. Den ny organiseringen gir muligheter til å utvikle kundeforhold på et spesifikt nordisk nivå. Dette er en mulighet som kunder bør utnytte, mener Nurmi.
Nytt lederteam
En av Nurmis første oppgaver, var å bygge et lederteam. Den nordiske ledelsen vil fungere som et «virtuelt team», uten noe formelt hovedkontor. I tillegg til Nurmi vil ledelsen bestå av følgende personer:
Landtransport: Harald
Knaapinen (Finland), Viktor Strömblad (Sverige og Danmark) og Wolfgang
Frank (Norge)
Flyfrakt:
Carolina Liås
Sjøfrakt:
Christian Flatum
Contract
Logistics: Håkan Nydén
CFO: Tom
Bäckman
CPO: Michael
Ängbacken
CIO: Fredrik
Nordin
CCO:
Stefan Isacson
I ledelsen vil vi også finne Jan Kristian Schønheyder (ansvar for Global Projects and Industrial Solutions), Janne Matikka (Fairs and Exhibitions), Petra Wilson (Customs), Henrik Ståhlbåge (Compliance), Hanna Melander (Sustainability) og Hanna Svebring (Marketing and Communication).
Mer innsikt i salgsteamet
De kundene vil legge mest merket til, ifølge Nurmi, er innen salgsavdelingen. Salg vil ifølge DB Schenker knyttes nærmere til de ulike transportproduktene, og vil ifølge Nurmi gjør at salgskorpset har bedre kjennskap og forståelse av de ulike produkttypene. Selgerne ikke jobbe i isolerte siloer, men kan se kundens behov på en slik måte at de kan betjenes på en mer helhetlig måte, mener Nurmi. Han ser et stort potensial i å organisere key account managerne på et nordisk nivå.
– Mange kunder bruker tjenestene våre i flere nordiske land. Slik ledelse og koordinering av kundeforholdene kan føre til effektivitetsgevinster, som spart tid og ressurser, sier Nurmi.
Det nordiske Schenker-clusteret er det nest største i den europeiske regionen, og Europa står for to tredjedeler av konsernets omsetning. Den nordiske transportvirksomheten blir dermed også et betydelig forretningsområde på en global skala. På grunn av størrelsen har de nordiske landene sin egen beslutningsmyndighet, og mulighet til å påvirke både på et europeisk nivå og i DB Schenker Group som helhet, forteller Nurmi.
– Vi kan drive ting fremover i de nordiske landene, selv om de største avgjørelsene selvsagt tas på regionnivå eller globalt. Takket være et svært lite byråkrati, kan åre egne avgjørelser tas raskt slik at den daglige driften er rask og smidig, sier Nurmi.
– Et nordisk mål
Han forteller videre at målet er å være mer effektiv, gjennom en forenklet organisasjon og å søke mer effektive driftsmodeller. Samtidig skal salg og tjenesteproduksjon utføres av lokale og velkjente mennesker.
– Hva vil gjøre at du er fornøyd om ett år?
– Jeg vil være veldig glad om vi har en kultur der vi tenker på en nordisk måte, og ikke gjennom landsorganisasjoner. Ledelsen og teamet rundt jobber mot et nordisk mål. Og alle er med på laget i forandringen: vi harmoniserer prosessene og deler «best practices», sier Nurmi, som nå vil skape en nordisk kultur og identitet i selskapet.
– Det er ikke en lett oppgave, men vi må ha ambisiøse mål. Ellers lykkes vi ikke, sier Nurmi.
Han tror at endringsreisen vil være lang, og underveis håper han å sikre at DB Schenker kan fortette suksessfull drift i Norden.
– Det er viktig at vi ikke bare er opptatt av forandring, men også av den daglige driften og kundene. Det er denne jobben som har gitt oss suksess, sier han.