Descartes kjøper Protrix
Descartes Systems Group styrker sin posisjon som leverandør av løsninger for logistikkintensive virksomheter med oppkjøp av tyske Portrix Logistics Software.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Portrix er en ledende leverandør av multimodale rate management-verktøy for logistikktjenesteleverandører, og Descartes ønsker å bruke oppkjøpet til å styrke seg i markedet. Portrix spesialiserer seg på rate management.
– Automatiserte rate management-verktøy er avgjørende for logistikkleverandører som vil digitalisere kundeopplevelsen. Etterspørselen etter våre løsninger fortsetter å øke i takt med at fremgangen for digitalisering akselererer. Vi har spesielt lagt merke til at det finnes en økt etterspørsel etter en integrert Descartes Kontainers-Portrix-løsning, noe som gjorde beslutningen om å bli en del av Descartes til et logisk neste steg for virksomheten og kundene våre. Vi ser frem til å ta vårt eksisterende partnerskap med Descartes til neste nivå, sier Henning Voss, medgrunnlegger av Portrix og nå VP Product Management, Rate Management Solutions hos Descartes.
Portrix har i mer enn 10 år hjulpet sine kunder – som inkluderer noen av verdens største logistikktjenesteselskaper – til å effektivisere og automatisere komplekse og globale rate management-prosesser innen frakt. Selskapets hovedprodukt, Global Price Management (GPM), brukes av kunder for å muliggjøre global ruteplanlegging, prissetting, klassifisering og kapasitetsfordeling. For Descartes er oppkjøpet et naturlig steg i ambisjonen om å ligge et skritt foran når det gjelder investeringer i digitaliseringen av logistikkbransjen.
– Logistikkbransjen ser fordelene med digitalisering og automatisering. Logistikktjenesteleverandører som ikke fokuserer sine investeringer i denne delen av virksomheten, risikerer i tiden fremover å kjempe med høyere kostnader og dårligere kundeopplevelse. Vår investering i Portrix, kombinert med våre nyeste investeringer i selskaper som Kontainers og QuestaWeb, gjør at vi kan tilby et svært differensiert end-to-end-produkt til de som vil digitalisere virksomheten sin med en allerede forhåndsintegrert løsning. Vårt rate management- og onlinebookingverktøy kan også hjelpe kunder som vil forbedre sin virksomhet samtidig som investeringene i deres eksisterende backoffice-system bevares, sier Edward J. Ryan, administrerende direktør for Descartes.
Kostnaden for oppkjøpet ligger på 22 millioner euro.