Volvo og DFDS i el-samarbeid
Volvo Trucks og DFDS går sammen om elektrisk transport i forsyningskjeden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
DFDS og Volvo Trucks går sammen om å elektrifisere tungtransport. Som et første skritt vil DFDS drive en helelektrisk lastebil for å levere deler til Volvo lastebilfabrikk ved Gøteborg.
Initiativet markerer et viktig skritt for å bygge en fossilfri forsyningskjede for Volvokonsernet.
– Jeg er veldig glad og stolt over å samarbeide med DFDS på denne reisen mot mer bærekraftig transport. Volvo Group har satt seg som mål å bygge en fossilfri forsyningskjede, og dette er en viktig milepæl på veien, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Tre helelektriske
Volvo Trucks kunngjorde nylig salgsstarten av tre nye tunge helelektriske lastebiler. En av dem er Volvo FM Electric, som DFDS vil være en av de første å sette i kommersiell trafikk. Fra sommeren vil lastebilen levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Gøteborg. I starten vil den kjøre 120 kilometer per dag.
– Dette elektriske fullskalaprosjektet viser tydelig hvor seriøst DFDS deltar i skiftet mot elektrisk mobilitet og en mer bærekraftig transportvirksomhet, sier Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for DFDS' logistikkavdeling.
Volvo Group er en av de største produsentene av lastebiler og andre biler i verden – og dermed også en stor transportkjøper. Målet er å bygge en fossilfri forsyningskjede.
– Vårt felles mål er å lære av hverandre og få fordypet, nyttig innsikt i viktige temaer som batterikapasitet, ruteplanlegging, lading, sjåførens opplevelser og mye mer. Å kjøre elektrisk er så mye mer enn bare en lastebil – det er en total løsning, sier Roger Alm.
Kraftig lader
For å fremtidssikre investeringen, bestemte DFDS seg for å bygge den kraftigste ladestasjonen på markedet ved sitt hjemdepot i Gøteborg, med en kapasitet på 350 kW.
– Vi er i starten av vår e-mobilitetsreise og forstår at ladekapasitet er viktig. Erfaringen med Volvo vil være verdifull når vi øker omfanget, slik at vi kan evaluere bilens batterikapasitet basert på ruter og individuelle oppgaver, fortsetter Niklas Andersson.
Med salgsstart av de tre nye tunge elektriske lastebilmodellene – Volvo FH, FM og FMX har Volvo Trucks nå en serie med fem mellomstore og tunge elektriske lastebiler for det norske markedet.
– Med introduksjonen av disse nye helelektriske kjøretøyene, med høyere lastekapasitet og kraftigere drivlinjer, mener vi tiden er inne for en rask oppsving i elektrifiseringen av tung veitransport, avslutter Roger Alm.