- Respekten for godset er null
- En gang ble en pallegaffel kjørt rett gjennom et kjøleskap, som så ble levert, sier en tidligere DHL-sjåfør.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
DHL er i hardt vær i Sverige etter at en video der DHL-ansatte kaster pakker ut av en lastebil (se video) ble publisert på Aftonbladets nettsider forrige uke.
- «Jeg bryr meg ikke»
Nå står en tidligere DHL-sjåfør fram og forteller at ansatte i DHL i Sverge ikke bryr seg om å håndtere godset på en forsvarlig måte.
- Respekten for godset er null. En gang kjørte en pallegaffel rett gjennom et kjøleskap – som så ble levert, sier DHL-sjåføren Joakim, som ikke vil stå fram med sitt fulle navn, til Aftonbladet. Han jobbet for DHL fram til i fjor.
Han forteller at pakker ofte kastes hulter til bulter rundt på terminalene.
- Folk tenkte «det er ikke mine ting, så jeg bryr meg ikke», sier Joakim.
Flere historier
Aftonbladet har også fått inn historier fra lesere som har fått varer skadet under transport av DHL. Olov Nordin fikk for eksempel en pakke med varer for 3700 kroner ødelagt. DHL betalte ut en standarderstatning på 500 kroner.
Jakob Alsaidaly driver et elektronikkforma, og bruker DHL som distribusjonskanal.
- Ting forsvinner og elektronikk blir ødelagt. Jeg har et tyvetallsklager fra kunder, sier han, og legger til at han ikke tror at andre selskaper nødvendigvis er bedre.
- Jeg brukte Posten tidligere, og det samme hendte da fra tid til annen, sier han.
VD i DHL Freight i Sverige kaller historiene Aftonbladet har presentert for «anekdoter».
- Vi er et seriøst logistikkselskap. Tanken på at noen skulle gjøre noe sånt systematisk føles veldig fremmed. Jeg forventer at våre ansatte håndtere godset på rett måte og ikke kaster pakker, iser han.
- Norske kunder kan være trygge
DHL i Norge liker ikke det som har kommet fram i Sverige, men forsikrer norske kunder om at det er trygt å sende varer med DHL.
- Det er selvfølgelig ekstra nærliggende når hendelser som dette forekommer i nabolandet. Dette er ikke i henhold DHLs strenge retningslinjer for håndtering av pakker, og vi har nå satt i gang tiltak for å sikre at dette ikke skjer igjen, sier markeds- og kommunikasjonsansvarlig i DHL Express Norge til MTlogistikk.no.
- Norske kunder kan føle seg trygge på at DHL Norge gjør det de kan for at slike hendelser ikke rammer våre kunder, og at pakkene deres blir tatt godt vare på, forsikrer hun.