Terje Aarbogs robot-verden
DHL Express-sjefen tar oss med inn i en ny æra som vil revolusjonere og endre logistikkbransjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Innovative løsninger og robotenes inntog i et av verdens største logistikkselskaper var tema for adm. direktør Terje Aarbog i DHL Express Norway da han innledet på Logistikkdagen i Sandnes nylig.
DHLs nyeste tendensrapport ”Robotics in Logistics” illustrerer potensialet til robotteknologien og dens innvirkning på forsyningskjedene.
Aarbog som også er styreleder i NHO Logistikk og Transport gir følgende betraktninger rundt fremtidens logistikkløsninger:
– Vi er på kanten av en ny bølge av automatiserte løsninger og roboter som øker produktiviteten og assisterer terminalarbeideren.
Snurrer film
Og slik betegner Aarbog den nyutviklede selvkjørende roboten EffiBOT, og som har blitt lagermedarbeiderens beste venn:
– Den er som en trofast hund når den følger lagermedarbeideren på den automatiserte ordreplukkingen.
Aarbog snurrer film hvor den selvkjørende robotvognen trofast følger lagermedarbeideren i ordreplukkingen rundt i DHL Supply Chains lager i Unna i Tyskland. Når vognen er full kjører den automatisk tilbake til et drop-off punkt, mens en annen vogn kommer og overtar arbeidet med å bære varene.
– Plukking av flere varer på en gang er mer effektivt enn å plukke enkelte ordrer. Samtidig sikrer denne løsningen en mer ergonomisk vennlig plukkeprosess, sier Aarbog.
Testingen av den helautomatiske robot-vognen har vært et pilotprosjekt med stor suksess.
Utfordring
– En av utfordringene i logistikkbransjen i dag, forteller Aarbog, - er at det i større grad skal plukkes i mindre enheter som en konsekvens av reduserte lagre og økt e-handel.
Han forteller også at det pågår løpende tester av ulike robot-typer og systemer som kan tilføre verdier for kundene, som for eksempel roboter som hjelper til med pakking av varer.
- På bakgrunn av evalueringene vil DHL avgjøre hvilke teknologier som skal introduseres permanent, og som vil posisjonere DHL som en av bransjens førende aktører innen automatisert logistikk, sier Aarbog.
Avgjørende
Supply chain og logistikk er ifølge Aarbog avgjørende elementer i en omni-kanalstrategi.
– Markedene og forbrukerne beveger seg mot omni-kanal modellen. Det stilles krav til en ensartet kundeopplevelse, uansett om det handles på nett, via mobiltelefon eller i en fysisk butikk. Men ikke alle virksomheter er klar for dette. En tendensrapport fra DHL Express peker på, at nettopp en multifasettert forsyningskjede og optimalisert logistikk vil utgjøre forskjellen mellom vinnere og tapere i fremtiden, sier Aarbog som forteller at innen tre år vil rundt 90 prosent av verdens befolkning gå online for å finne og kjøpe varer med en rask mobil internettforbindelse.