PROTOTYPE: Scania har etter initiativ fra DHL utviklet en elektrisk lastebil-prototype hvor det i tillegg til batteripakkene er en bensindrevet generator som produserer strøm for ekstra rekkevidde.

Scania tenker nytt: El-lastebil med bensin-boost

For å komme igang med elektrisk transport på steder som ikke har godt nok utbygd ladenettverk er en elektrisk lastebil med en rekkevidde-forlenger en god løsning.

Kort oppsummert

Scania og DHL har utviklet en elektrisk lastebil med en generator for lengre rekkevidde, som kan redusere utslipp uten å vente på full ladeinfrastruktur.

Lastebilen testes mellom Berlin og Hamburg, og kan kjøre på 80-90 prosent fornybar elektrisitet, noe som reduserer CO2-utslippene med over 80 prosent.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Scania og DHL Group har utviklet en ny elektrisk lastebil som kombinerer batteridrift med en generator for lengre rekkevidde . Dette kan gi raskere kutt i utslipp uten å måtte vente på full utbygging av ladeinfrastruktur.

Bro mellom fossilt og helelektrisk

El-lastebiler er fremtiden, men utfordringer som få ladepunkter, høye strømpriser og belastning på strømnettet gjør overgangen krevende. Scania og DHL har derfor utviklet en løsning hvor en generator produserer strøm underveis for ekstra rekkevidde. Det er Scania Pilot Partner, et utviklingsselskap i Scania som samarbeider med strategiske partnere som har utviklet løsningen.

– Perfekt må ikke være det godes fiende. Dette kjøretøyet er en fornuftig og praktisk løsning som umiddelbart kan bidra til å redusere klimagassutslippene i godstransport, uttaler Tobias Meyer, CEO i DHL Group i en nyhetsmelding fra Scania om samarbeidet mellom den svenske lastebilprodusenten og verdens største logistikkselskap. 

Testes mellom Berlin og Hamburg

Lastebilen er allerede i drift mellom Berlin og Hamburg, hvor den testes i daglig pakketransport. Rekkevidden er på mellom 650 og 800 kilometer, og den kan fylles opp på en vanlig bensinstasjon om nødvendig. Til sammenligning har Scanias nyeste helelektriske lastebiler en rekkevidde på 550 kilometer.

80 til 90 prosent fornybar elektrisitet

Denne løsningen gjør det mulig for DHL å kjøre på mellom 80 og 90 prosent fornybar elektrisitet, samtidig som den har en generator i reserve for lengre turer. Ifølge Scania og DHL vil dette bidra til å redusere CO2-utslippene med mer enn 80 prosent.

– I stedet for å vente på at infrastrukturen blir perfekt, samarbeider vi om en pragmatisk løsning som fungerer her og nå, sier Meyer.

Trenger politisk støtte

Scania-sjef Christian Levin mener denne typen løsninger bør anerkjennes som et viktig skritt i overgangen til utslippsfri transport:

SAMARBEID: Scania Pilot Partner har utviklet bilen i samarbeid med DHL.

– Fremtiden er elektrisk, men perfekt kan ikke være det godes fiende. Midlertidige løsninger som denne kan bidra til raskere avkarbonisering av tungtransport.

Lastebilen er en 10,5 meter lang containerbil med tre akslinger, en elektrisk motor på 230 kW (295 kW makseffekt), 416 kWh batterikapasitet og en 120 kW generator. Den kan også trekke en tilhenger med ekstra lastekapasitet.

DHL og Scania håper politiske beslutningstakere vil gi insentiver for slike løsninger, som reduserte bompenger og CO2-avgifter.

– En effektiv klimaomstilling krever at myndighetene støtter slike tiltak, samtidig som de øker investeringene i infrastruktur, sier Levin

Powered by Labrador CMS