Flyktningespesial
Terje Aarbog er logistikkpartner i krisesituasjoner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flyktningene har vekket stort engasjement hos den adm. direktøren i DHL Express.
I sitt innlegg på Losbykonferansen i dag oppfordret han også øvrige logistikkbedrifter til å gjøre det samme.
Krisehjelpen startet DHL i forbindelse med Iran-krisen i 2003.
- Siden har våre spesialtrente folk over hele verden gjort det de skal ved for eksempel innflyvning av nødhjelp til flyplassene, understreket Aarbog.
Det er gjennom blant annet økende henvendelser fra privatpersoner DHL har innsett behovet for å profesjonalisere arbeidet innen flyktningehjelp.
- I DHL Express er det bred enighet om å intensivere hjelpen når kriser oppstår. Det er forferdelig å se hvordan flyktningkrisen bare øker i omfang, det er umulig å være uberørt. Derfor var det helt klart at vi ønsket å bistå når vi får disse henvendelsene, sa Aarbog.
GoHelp
DHL bistår med katastrofehjelp gjennom det globale programmet GoHelp. Siste gang etter jordskjelvet i Nepal i april.
- Nå er det igjen behov for logistikkhjelp. I forbindelse med den pågående flyktningkrisen har DHL Express hatt stor pågang med henvendelser fra privatpersoner som ønsker å bidra. Det er gledelig at det er så mange gode private initiativ til å hjelpe flyktningene. Vi håper at flere logistikkaktører blir med på å gjøre en felles innsats for flyktningene, understreket DHL Express-sjefen.
29 flyplasser er trenet for flyktningekrise-hjelp gjennom GoHelp-programmet.