DHL åpnet sin City Hub
Fra Filipstad skal DHL Express distribuere helelektrisk innenfor Ring 3 i Oslo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For fire år siden var DHL Express først ute av de store logistikkselskapene med å etablere en mikroterminal for bydistribusjon i Oslo sentrum, da én container ble satt opp som hub for sykkelruter i byen. Siden har DB Schenker etablert sin City Hub på Filipstad, men fredag hadde DHL åpning av sin nye store hub.
Bygget er laget av gjenbrukte shippingcontainere og vil huse en grønn kjøretøypark for distribusjon i Oslo sentrum. Herfra skal det gå 12 elektriske ruter, som skal gjøre DHL Express’ distribusjon helelektrisk innenfor Ring 3. Åtte varebiler, tre små Paxtere og én sykkel skal stå for distribusjonen.
– Bærekraft er vårt ansvar og en forpliktelse til bærekraft ter en integrert del av vår bedriftskultur, sa administrerende direktør i DHL Express, Terje Aarbog under åpningen, som han foretok sammen med klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn.
Fra den nye knallgule huben rett ved E18 inn mot sentrum, vil volumet i starten ligge på rundt 1000 sendinger om dagen, forteller Aarbog til MT.
Huben forsynes med en linehaul-transport fra DHLs terminal på Berger. Den transporten er foreløpig på fossilt drivstoff, men en elektrisk bil som skal gjøre den jobben er bestilt.
- Dystert bakteppe
Sveinung Rotevatn understreket før han åpnet anlegget at han setter pris på at selskaper som DHL tar ansvar i klimasaken, men minnet samtidig på hvorfor det skjer.
– Det er et forferdelig dystert bakteppe som gjør at dette skjer, noe rapporten fra FNs klimapanel som kom tidligere denne uken tydelig viste. Og om du tvilte på at klimaendringene er menneskeskapte, så kan du slappe av; de ER det, sa Rotevatn.
Men han påpekte også at det på ingen måte er tiden for å gi opp, selv om FNs klimarapport fortalte om en stor og vanskelig oppgave som ligger foran verdenssamfunnet.
– Deng ode nyheten er at det fortsatt er tid, om vi handler raskt. Og det skal vi, fra person til person, fra bedrift til bedrift. Det er veldig viktig hva private selskap velger å gjøre, og ikke minst store globale selskap som DHL, sa Rotevatn.
Stor satsing
Den nye huben på Filipstad er en liten del i en stor grønn satsing fra DHL globalt, som har satt av sju milliarder euro til å kutte så mye CO₂-utslipp som mulig innen 2030. Blant annet er det bestilt 12 fullelektriske fraktfly, som skal på vingene i løpet av to-tre år. Målet er til syvende og sist å være fullstendig utslippsfrie innen 2050. I Norge er målet at 70 prosent av last mile-leveringene skal være utslippsfri innen 2025.
- Investeringen på Filipstad vil sette DHL Express ytterligere på kartet blant fremtidens aktører innen grønn logistikk, sier Aarbog.
Nylig har DHL også nylig åpnet en ny terminal i Bergen, der 90 prosent av distribusjonen i Bergen sentrum foregår utslippsfritt. Fremover ser DHL Express også for seg å gjøre store investeringer i terminalinfrastrukturen i hele landet.
– Vi ser for å oss å investere 500 millioner til én milliard i nye terminaler de neste årene, forteller Aarbog.