Kjedsomhet ga norsk innovasjon

Simon Sivertsen fant opp «undervannsvinger», og med god hjelp av DHL har produktet blitt en internasjonal suksess.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny studie viser at nisjebedrifter som satser internasjonalt, har dobbelt så store sjanser til å lykkes som de som holder seg kun i hjemmemarkedet.

En slik bedrift er Subwing. Selskapet er grunnlagt av Simon Sivertsen, som kjedet seg under en seiltur i Middelhavet. Da fløy tankene, og han fant opp en undervannsvinge. Han satte to planker sammen på en ny måte, og fant dermed ut at han kunne dras under vann i høy fart etter en liten RIB.

Se Subwing i aksjon i videoen nederst.

I dag selges ”undervannsvingene” Subwing til fritidsbruk, men nå også til redningsbruk. Det nye ”Search and Recover ”verktøyet for redningsdykkere vekker oppsikt langt utenfor Norges grenser.

Subwing selges nå over store deler av verden. Og med fjerntliggende markeder som for eksempel stillehavsøyene Fiji er Subwing helt avhengig av transportører som DHL Express.

- Vi kan ikke leve uten et firma som DHL, vi er avhengig av et pålitelig, verdensomspennende transportnettverk for å nå våre kunder, sier Kjetil Sivertsen i Subwing.

Subwing har lager i Norge og sender til hele verden.

- Som verdens ledende internasjonale ekspresstransportør, støtter vi påstanden om at internasjonal handel skaper en enorm verdi for små- og mellomstore bedrifter. Ikke bare åpner handelen opp nye markeder, men den gir også bedriftene tilgang til å lære og å være innovative. Vi er glad for å være døråpner for norske eksportbedrifter, og gjør vårt aller beste for å ivareta et godt servicenivå for både vår kunde og kundens kunder, sier Terje Aarbog, leder i DHL Express Norge.

 

Powered by Labrador CMS