Smarte briller skal gi smart plukking
Smartbrille-teknologi kan gjøre lagerhåndteringen langt mer effektiv.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et pilotprosjekt i Nederland testet lageransatte smartbriller for å få sine plukklister. Informasjon i smartbrillene viste produktenes plassering, hyllenummer og kvantum, og i prosjektet klarte man å øke effektiviteten med 25 prosent.
Over en periode på tre uker fikk lageransatte i Bergen op Zoom i Nederland to hodemonterte skjermer, Google Glass og VuzixM100. I tillegg til at effektiviteten økte, ble det også gjort færre feil.
Prosjektet er et samarbeid mellom Deutsche Post DHL og deres kunde Ricoh, samt leverandøren av den teknologiske løsningen, Ubimax.
- Lagerhåndtering og -registrering gjennom smartbrille-teknologi viser seg å være en betydelig støtte for våre ansatte, og øker effektiviteten betraktelig. Utviklingen representerer også en betydelig fordel for våre kunder, da vi får mulighet til å tilby raskere levering av pakker, sier Jan-Willem De Jong, direktør for teknologiavdelingen i Deutsche Post DHL i Benelux en pressemelding fra DHL.
Ved å se inn i brilleglassene fikk de ansatte tilgang på informasjonen knyttet til hver spesifikke oppgave i lagerhåndteringsprosessen, som hyllenummer, produktets spesifikke plassering og beholdning.
Ti ansatte fikk anledning til å teste utstyret. Pilotprosjektet viste at de ansatte klarte å arbeide raskere og helt feilfritt ved bruk av smartbrillene.
De registrerte totalt mer enn 20.000 produkter, og fullførte 9000 ordrer i løpet av den forhåndssatte tidsrammen. DHL og Ricoh evaluerer nå hvordan ordningen kan utvides.
- Vi følger spent med på ny teknologi og innovasjon som kan videreutvikle logistikkbransjen, sier Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express i Norge.
- Med smarte briller er kunden i fokus, og en slik teknologi muliggjør raskere og så godt som feilfri betjening av kundene, fortsetter han.