Ruler logistikk-verden fra Bonn
Fra Bonn, Tyskland, ruler DHL logistikk-verden med økende suksess og inntjening. Konsernet nyter godt av den dynamiske e-handelsveksten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Deutsche Post DHL Group økte EBIT (inntjening før renter og skatt) med rundt 45% til ca. 1,37 milliarder euro 3. kvartal.
Den globale markedslederen innen ekspress og logistikk forventer nå et driftsresultat mellom 4,1 og 4,4 milliarder euro, og fri kontantstrøm på mer enn 1,8 milliarder euro i 2020.
Ifølge pressemeldingen har konsernet i 3. kvartal fortsatt den positive dynamikken man så på slutten av 2. kvartal. I september, vanligvis en viktig måned etter sommeren, har forsendelsesvolumene holdt seg veldig bra.
Inntjeningen på 1,37 milliarder euro inkluderer effekten av engangsbonusen på 300 euro til hver ansatt (ca. 170 millioner euro), samt engangsutbetalingen til P&P-ansatte som en del av den nylig inngåtte lønnsavtalen i Tyskland (ca. 45 millioner euro).
Dynamisk e-handelsvekst
- Vår virksomhet har prestert veldig bra i 3. kvartal. Takket være det fremragende engasjementet til våre 550.000 ansatte over hele verden, kunne vi dra nytte av den dynamiske e-handelsveksten i våre divisjoner, sier Frank Appel, administrerende direktør i DPDHL.
- Vi har nå fullt fokus på forberedelsene til en usedvanlig stor julevirksomhet. Her har sikkerheten til våre ansatte og kvaliteten på tjenestene til våre kunder topp prioritet, forteller Appel.
Driftsresultatet i Post & Parcel Germany økte til ca. 320 millioner euro i 3. kvartal, mot 304 millioner i 2019, til tross for effekten av engangsutbetalinger på totalt 95 millioner euro.
Express-divisjonen øke EBIT i 3. kvartal til ca. 750 millioner euro, mot fjorårets 454 millioner euro), drevet av en kraftig utvikling i TDI-volum.
Gods- og B2C-vekst
Driftsresultatet i Global Forwarding var godstransporten ca. 155 millioner euro, klart over 2019-tallene på 124 millioner euro.
Inntjeningsutviklingen i Supply Chain ble gjenopprettet av økende kundeaktiviteter, og hvor EBIT utgjorde ca. 110 millioner euro i 3. kvartal, mot 162 millioner euro i 2019.
DHL eCommerce Solutions har sett en ytterligere akselerasjon av EBIT drevet av store B2C-volumer i sine markeder, og registrerte en EBIT på ca. 75 millioner i 3. kvartal, klart foran fjorårets EBIT på 6 millioner euro.
Global styrke
DHL er den ledende globale merkevaren i logistikkbransjen. Selskapets divisjoner tilbyr en enestående portefølje av logistikktjenester fra nasjonal og internasjonal pakkelevering, leveringsløsninger for e-handel, internasjonal ekspress-, vei-, luft- og sjøtransport til industrielle logistikkløsninger for hele forsyningskjeder.
Rundt 380.000 ansatte i mer enn 220 land muliggjør den globale handelsstrømmen.