Start/stopp-funksjon på diesel-lok
Green Cargo håper å spare kutte opp til 40 prosent av dieselforbruket.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Green Cargo og Bombardier har inngått en avtale om utvikling av en start/stopp-funksjon for diesel lokomotiv. Funksjonen tilsvarer det vi i dag finner på moderne personbiler, som slår av motoren ved tomgang ved for eksempel rødt lys.
Avtalen innebærer installasjon av systemet på et av Green Cargos 62 TD-lokomotiver.
Denne typen lokomotiv står på tomgang i opptil 80 prosent av driftstiden, så besparelsene kan bli store.
- Vi har nylig investert i moderne motorer i 62 av våre større diesellokomotiv for å minske vår klimapåvirkning. Investeringen har muliggjort at vi kan utstyre våre TD-lok med en start/stopp-funksjon. Dersom systemet oppfyller forventningene våre, er ambisjonen å utstyre samtlige TD-lok med funksjonen, sier adm. dir. i Green Cargo Jan Kilström i en pressemelding.
Et lokomotiv skal prøvekjøres med funksjonen i ett år, for å teste systemet i alle forhold. Green Cargo har rundt 390 lokomotiv i sin flåte, hvorav 62 er diesellok av typen TD som er den mest moderne dieselutgaven. Det er denne typen som nå skal teste start/stopp-funksjonen.
Ifølge transportnet.se vil det være mulig å redusere forbruk og utslipp med 30-40 prosent.