Lagrer energi fra lastebilens bremser
Nxtech fra Fredrikstad og Skeleton Technologies i Estland har sammen utviklet en teknologi som kan redusere lastebilers drivstoff- og batteriforbruk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Teknologien kan redusere en lastebils energiforbruk med opptil 25 prosent, opplyser Utenriksdepartementet (UD) på nett. Dette vil også forlenge batteriets levetid og minske forbruket av batterier.
Det er to typer nye batterier som skal være nøkkelen til prosjektets suksess:
- en energibesparende startfunksjon for lastebiler og andre tyngre kjøretøy, og
- et batteri som lagrer energien som blir produsert når kjøretøyet bremser. Denne energien kan senere brukes når kjøretøyet akselererer.
Prosjektet er gjort mulig med ca. 600 000 euro i støtte fra Norge gjennom EØS-midlene.
Utenriksdepartementet skriver videre:
«Slike teknologiske nyvinninger er helt avgjørende skal Europa klare å innfri sine klimaforpliktelser. I EU står lastebiler og busser for rundt 25 prosent av CO2-utslippene i transportsektoren, eller 5 prosent av de totale klimagassutslippene. Transport er også den største kilden til klimagassutslipp i Norge (31 prosent).»
- Vi er ledende i bransjen. Vi fokuserer på å hjelpe kundene våre å redusere CO2-utslipp og energibruk. Dette ville ikke vært mulig uten den nye teknologien som ble utviklet i prosjektet, sier prosjektdirektør Oliver Ahlberg i Skeleton Technologies i nyhetsmeldingen fra UD.
Prosjektet er ett av 15 grønne innovasjonsprosjekter i Estland som Norge finansierer med til sammen 6 millioner euro gjennom EØS-midlene. Innovasjon Norge har spilt en nøkkelrolle for å engasjere norske selskaper som partnere i prosjektene.