I Norge har Nissans varebilsalg i mange år vært båret frem
av e-NV200 og Navara som har stått for over 75% av alle registeringene de siste
10 årene. Da begge disse modellene forsvant ut av produktprogrammet i ved
årsskiftet 21/22 har også varebilregistreringene droppet kraftig fra toppåret
2019 hvor det ble registrert 1757 biler på grønne skilter til det hittil i år kun
er registrert 114 grønnskiltede Nissan i Norge.
Etter at Townstar overtok for NV-200 familien har ikke
salget ikke gått like bra, men fremdeles er det el-versjonen som selger best
med 85% av registreringene. Nå kommer en helt ny Interstar som vil bli levert
med både diesel- og elektrisk motor. I 2027 vil en ny mellomstor varebil som
erstatter dagens Primastar komme, denne vil da også komme i en elektrisk
variant slik at alle kassebilene vil være tilgjengelige med både forbrenningsmotor
og elektrisk drivlinje.
Nissan har hatt en kraftig økning i varebilsalget i Europa
hittil i år og den nye modellen skal etter planen hjelpe selskapet til
ytterligere fremganger.
Interstar
Den første versjonen av Interstar kom på markedet i 2002 og ble
fornyet og fikk nytt navn NV400 i 2011. I 2021 ble alle Nissans varebiler igjen
døpt om og Interstar navnet kom tilbake. Siden oppstarten har Nissan solgt over
126.000 store varebiler i Europa.
Det er velkjent at Nissan og Renault samarbeider når det
gjelder varebiler og at disse produseres ved Renaults fabrikker i Frankrike.
Nye Interstar er dermed tilnærmet identisk med Master som nylig ble kåret til
International Van of the year 2025. Det er en annen grill, men hovedlys og
støtfanger er de samme som vi også finner i den Franske broderen. Ellers er det
kun logoene og garantiene som skiller bilene i de europeiske markedet hvor
Nissan har 5 år og 160.000 km garanti og på den elektriske har de 8 års garanti
eller 160.000 km. I Norge er vi vant til lengre garantier enn i resten av Europa
og dermed skiller ikke dette seg nevneverdig fra det vi finner hos konkurrentene
her hjemme.
Interstar er en fullstendig ny bil som er ny-designet fra bunnen
og opp med tanke på at den skal leveres med flere ulike drivlinjer. Utvendig har den et nytt uttrykk hvor man har
klart å hente inn mange av de samme familie-elementene som også befinner seg hos Nissans andre modeller. Samtidig har den
et helt nytt utseende med en svært kraftig front som til tider kan minne om
tyngre kjøretøy. Videre er linjene bakover gjort for å føre luftstrømmen med så
lite motstand som mulig langs bilen. I bakkant har man igjen smalnet bilen litt
inn for å få en dråpeform da dette er den formen som gir minst luftmotstand.
Innvendig er bilen svært førerorientert med et dashbord som
vender mot føreren og er ment å gi et inntrykk av førerplassen i en lastebil.
Det er svært mange oppbevaringsplasser for smågjenstander inne i hytten, hele
135 liter med ulike rom og oppbevaringsplasser oppgir Nissan at det er. Det er
godt med koppeholdere og lademuligheter, og det manuelle håndbrekket mellom
setene er av en finurlig måte blitt bevart.
Drivlinjer
Interstar vil bli levert med fire dieselmotor alternativ.
Alle er basert på M920 med en singel variabel turbo. De fire alternativene er
105 hk / 220 Nm, 130 hk / 350 Nm, 150 hk / 360 Nm og 170 hk / 380 Nm i
kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. De to kraftigste motorene kan
også leveres med en 9-trinns ZF automatgirkasse med converter.
Forbruket oppgis til 0,74 l/mil i den mest økonomiske versjonen
under 200 g/km i CO2-utslipp, en forbedring på hele 39 g/km sammenlignet med
tidligere versjon. Drivstofforbruket er redusert med 0,15 l/mil.
Bilen leveres i to elektriske versjoner, men kun den største
batteripakken på 87 kWt vil bli solgt i Norge. Den leveres med en elektrisk
motor på 105 kW / 300 Nm. Standard ladning er en 11 kW ombordlader, men den kan
leveres med en 22 kW lader. Det er også standard med en 130 kW hurtiglader-løsning.
Bilen har en topphastighet på 115 km/t i 3,5 tonns utgave og 90 km/t for tyngre
varianter. Rekkevidden oppgis til hele 460 km.
Nyttelast
Interstar-e har med 3,5 tonns totalvekt en nyttelast på
inntil 1125 kilo og med 4 tonns totalvekt har den en nyttelast på inntil 1625
kilo. Begge disse tallene er vesentlig høyere enn vi finner hos konkurrentene
og forklaringen vi får fra Nissan er at i tillegg til at dette er en bil so er
designet med tanke på flere drivlinjer så har de også valgt forhjulsdrift og de
har «kun» 87 kWt batteri mens flere av konkurrentene har større batteripakker.
Når det gjelder hengerkapasitet er denne noe begrenset, både
når det gjelder forbrenningsmotoren og den elektriske versjonen. For diesel er tillatt
hengervekt mellom 2000-2500 kilo og maks vogntogvekt fra 5800-6000 kilo. Med elektrisk motor er hengervekten i 3,5
tonns kombinasjon 2000 kilo og 4 tonns totalvekt så er maks henger 1500 kilo og
maks vogntogvekt er 5500 kilo for begge variantene. Det er viktig å huske på
førerkortreglene for henger når du har en 4 tonns bil så må du ha CE førerkort
for å trekke henger.
Kjøring
Vi kjørte en Interstar med 150 hk motor og manuell girkasse
lastet med noen hundre kilo. Denne har godt med moment, men akselerasjonen er
ikke av de kjappeste vi har vært borti. Når det gjelder kjøreegenskapene er både
diesel og el-versjonen svært gode å kjøre. Svingradiusen er ekstremt god og L2
versjonen som vi kjørte har en svingradius på kun 12.8m mens L3 har en svingradius
på 14.6m. Fjæringen er også svært god den er fast slik at man unngår for mye krengning,
men samtidig går ikke dette utover verken komfort eller følelsen i sving.
Bilen er utstyrt med de siste versjonene av de pålagte sikkerhetssystemene, noe
som dessverre også betyr at den piper i tide og utide. Er du to kilometer over
fartsgrensen i noen sekunder så starter den å pipe, dette gjør dessverre sitt
til at føreren overhører advarsler og igjen kan føre til farlige situasjoner da
man etter hvert slutter å reagerer på all pipingen.
Vi gjorde ingen målinger når det kom til energiforbruk, men
kommer tilbake til dette når bilene er kommet til Norge.