
Frykter konkursras i transportbransjen
43 prosent økning i dieselprisen kommer til å få konsekvenser. NHO LT frykter at mange transportbedrifter kommer til å gå over ende.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi står nå overfor en kostnadseksplosjon innen godstransport på vei, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.
Med dieselpriser på 25-30 kr per liter og scenarioer opp mot 40 kr literen vil dette kunne gi konkursras for transportbransjen, frykter han.
– Vi ber nå myndighetene (finansministeren og samferdselsministeren) om strakstiltak for å bøte på situasjonen og drøfte situasjonen for bransjen.

Energiprisene, diesel og strøm, og bilkostnader har økt kraftig de siste månedene. Som følge av at lønnsnivået i Polen/Baltikum har økt kraftig og EUs mobilitetspakke blir det også høyere kostnader for å rekruttere og beholde sjåfører i Norge.
- Men nå er det først og fremst den eksplosive økningen i dieselpriser, 43,3 prosent fra 1. desember til 11. mars, som vil få store, negative konsekvenser for transportbransjen, sier Kjensli.
Diesel utgjør normalt cirka 30 prosent av kostnadene for en lastebil.
- Våre medlemmer varsler at dette gir konkurser og oppsigelser. Vi må også forvente at vareeiere og forbrukere vil få videreført en del av disse kostnadene, sier Kjensli.