Kuttet én av fire biler med tech-løsning
Ruteplanlegging med kunstig intelligens gjorde at LMK kunne bruke tre lastebiler i stedet for fire på sine ruter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tech-selskapet Distribution Innovation står bak Plan & Go og benytter seg av avansert kunstig intelligens, som løpende skreddersyr kjøreruter for leveringsselskaper.
Løsningen opplever vekst og benyttes i dag av blant annet Linas Matkasse Group (LMK), som igjen står bak norske merkevarer som Adams Matkasse og Godt Levert.
– Vi er stolte over å levere et så solid produkt som i tillegg kan være en del av «det grønne skiftet», og legge til rette for at sluttkundene får en god opplevelse, sier markedsdirektør i Distribution Innovation, Christian Rasmussen i en pressemelding.
Matkasser har blitt en stor del av hverdagen til mange. For mange løser det tidsklemma, men for at dette skal fungere optimalt ønsker sluttkundene forutsigbarhet. Forbrukerne vil motta varer på et gitt tidspunkt.
LMK leverer ukemenyer med råvarer til privatkunder i Danmark, Sverige og Norge, og det er et stort puslespill som skal settes sammen når lastebiler skal ut til tusenvis av hjem med ferske varer til riktig tid.
Kuttet én av fire biler
Teknisk produktsjef i LMK, Balazs Farkas, forteller at de nylig sendte ut lastebiler med dagens forsendelser på Vestlandet. Da sto fire lastebiler klare. Etter en runde med verktøyet kunne de redusere til tre lastebiler som kjørte mer effektive ruter. En lastebil mindre som ville kjørt eksempelvis 150 kilometer, kan tilsvare over 100 kg CO2 i sparte utslipp på én rute for én dag.
- Det er jo helt fantastisk når vi kan optimalisere på denne måten! Bedre planlegging betyr dessuten også sparte ressurser og økt presisjon på leveransene, og dette kommer også kundene til gode, sier Farkas.
Plan & Og baserer seg på dynamisk planlegging som gjør at hver sjåfør får kalkulert den optimale ruten i realtid, og mottar oppdrag som gjør at de leverer flest mulig forsendelser i løpet av turen. Kunden vil motta beskjed når forsendelsen nærmer seg, og koordinator bak det hele kan følge transportflåten fra sekund til sekund dersom endringer må foretas.
Presis levering
Med flere bud på veiene og mange leveranser som skal være på riktig sted til riktig tid, øker kompleksiteten raskt. Rasmussen forteller at med deres tech-løsning leveres 88 prosent av forsendelser innenfor én time av estimert tidspunkt. På denne måten kan matkasseleverandører tilby presis levering som skaper trygghet for forbrukerne og strekke seg mot stadig mer forutsigbarhet.
– Vi eksisterer for å løse slike utfordringer. Vi vil alltid trenge transport av samfunnskritiske varer i stor skala. Da ønsker vi å gjøre vår del, ved å sørge for at denne prosessen foregår på beste mulig måte, både for kundenes del og for miljøet vårt, sier Rasmussen.
Distribution Innovation er eid av Schibsted og Amedia og løsningene deres brukes blant annet av Morgenlevering og Helthjem