Vil erobre det norske markedet for e-fraktbrev
Med norske investorer i ryggen skal Waybiller nå erobre det norske markedet innen transport og logistikk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det estiske SaaS-selskapet Waybiller har med sin digitale fraktbrevløsning oppnådd stor suksess og tilnærmet monopol i Estland, med over 12.000 selskaper på kundelisten. Nå rigges programmet for det norske markedet.
– Waybiller tilbyr en brukervennlig, digital fraktbrevløsning som hjelper logistikkbedrifter med å redusere håndteringskostnader og øke effektiviteten. Etter å ha opplevd stor suksess i lignende markeder er vi nå klare for Norge. Vi er sikre på at norske selskaper innen logistikk og transport vil omfavne vår verdensledende løsning, sier Ivar Merilo, CEO i Waybiller.
Tilbake i 2020 ble digitale fraktbrev innført som et obligatorisk krav for sjåfører på norske veier. Innføringen ble ansett som et viktig steg mot en mer seriøs bransje, uten sosial dumping og juks med fraktpapirer. I tillegg sparer e-fraktbrev bransjen både papir og tid.
– Digitalisering av fraktbrev fører til lavere kostnader og større transparens, og Waybiller-brukere har opplevd opptil fire ganger lavere håndteringskostnader, raskere administrasjon og færre avvik ved mottak. I tillegg er Waybiller en grønn løsning som hjelper selskaper med å spare tonnevis av papir og effektivt redusere sitt karbonavtrykk, sier Merilo.
Før deres inntreden har Waybiller allerede opparbeidet seg sterke koblinger i Norge. I 2020 fikk selskapet støtte fra det norske forretningsutviklingsprogrammet Green ICT. På laget har de også med seg de norske investorene Espen Getz Harstad og Nicklas Haslestad.
– Waybiller representerer en perfekt sammensetning av estisk digitalisering og norsk kapital, og har et enormt potensial for å endre den norske logistikkbransjen. Ingen andre aktører på det norske markedet leverer en like bærekraftig, sømløs og effektiv løsning for fraktbrev. Vi har ståltro på teamet i Waybiller og gleder oss til å se hva selskapet vil oppnå i Norge, sier Espen Getz Harstad, CEO i Outline Ventures.