Europas roro-havn går foran
Med nye effektive innpasseringssystemer for lastebiler har Trelleborg Hamn tatt et nytt steg i arbeidet med å være Europas fremste RoRo-havn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Digitalisering og nye IT-løsninger er basisen for havnens nye helautomatiske gate-in løsning.
Investeringsprosjektet er i samarbeid med Hogia.
Konstant flyt
Løsningen innebærer at lastebilen er i bevegelse under hele innpasseringen uten stopp for å vise dokumenter. Dette bidrar til konstant flyt og effektiv innpassering, og ikke minst positive effekter på både miljø og trafikksikkerhet.
– Vi vil fremtidssikre virksomheten med å fortsatt være Østersjøens smarteste klimahavn, sier vd Jörgen Nilsson i Trelleborg Hamn i en pressemelding.
Var tvunget
Havnen måtte finne en effektiv løsning for å håndtere et økende transportvolum. Mangelfull kapasitet ved gate-stasjonen skapte stadig lange køer med lastebiler, og som igjen stoppet den øvrige trafikken. Resultatet var tomgangskjøring og økte utslipp.
En automatisert gate-in løsning gjør innpasseringen smidigere og raskere. Trelleborg har effektivisert tiden med minst 66 prosent med den nye løsningen.
Daglig passerer over 2100 lastebiler gjennom havnen.
Endelig
– Nå kan vi håndtere en økende flyt av lastebiler, noe som er viktig for fortsatt ekspensjon, sier Jörgen Nilsson.
‒ Etter flere års samarbeid med Trelleborg Hamn for å digitalisere gate-in prosessen har havnen nå fått en helautomatisk prosess med Hogias standardiserte API, sier Helena Svedlund, sjef for Hogia Logistics Systems AB.
Trelleborgs Hamn, med ambisjon å være Europas beste RoRo-havn, er iferd med en massiv ombygning mot 2025. Store deler av havnen flyttes mot sørøst hvor det blir en ny havneinnfart med digital innsjekking.
Med en mer moderne havn og mer effektiv logistikk antas at havnen kan håndtere 1,8 millioner lastebiler og 2,5 millioner reisende i 2026, mot dagens henholdsvis 1,2 og 1,8 millioner.