Digitalisering av transporten fjernet papirhaugene hos Heidenreich
BERGER: Å digitalisere egendistribusjonen ga både effektivisering, miljøgevinst og aha-opplevelser for VVS-grossisten Heidenreich.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Heidenreich skulle distribuere sine varer til kundene i Oslo-området for et drøyt år siden, startet dagen med å kjøre printeren varm. Rundt 700 ark ble skrevet ut, før de ble sortert i 18 ulike bunker. Alt før en eneste sjåfør kunne gå i bilen.
Deretter var man helt avhengig av kunnskapen som fantes på kjørekontoret og blant sjåførene, for at dagen skulle bli effektiv.
– Før var det mye manuell jobb. Utfordringen i bransjen vår, er at mange leveranser er til adresser og steder som ikke har kommet inn i noe kartverk ennå. Det fordrer at sjåførene har god lokalkunnskap. Og det hadde vi. Men det er en utfordring når vi har store variasjoner i volum. Vi jaktet etter å få en god dynamisk løsning på flåten vår, forteller transportansvarlig Mats Orud Johansen.
20 minutter planlegging
Løsningen fant han i et digitalt system levert av Zendera. For transportansvarlig Orud Johansen har det ført til en smidigere hverdag. For bærekraftsansvarlig Kjetil Grønbakken har det medført økt fyllingsgrad på bilene og redusert kjørelengde.
– I tillegg går overtiden blant sjåførene ned, og vi sparer mye tid på kjørekontoret. Tidligere ble det planlagt til sent på kveld og det var veldig tidkrevende. Nå tar planleggingen 20 minutter i systemet, sier Orud Johansen.
Zendera-systemet har Heidenreich tatt i bruk på den distribusjonen de gjør selv, som er Stor-Oslo-området mellom Halden, Eidsvoll og Drammen. Her kjører VVS-grossisten 13 egne biler, fordelt på skapbiler, varebiler og kranbiler. Rundt en tredjedel av distribusjonen på omkring 300 m³ fra sentrallageret på Berger, går i bilene med Zenderas løsning.
Å digitalisere transportplanleggingen gir også fordeler for kundene som lettere kan planlegge sin arbeidsdag med større oversikt og forutsigbarhet om sine vareleveranser.
– Sporingsmulighetene har omtrent gått fra 0 til 100 med denne løsningen. Kunden har blant annet mulighet til å kommunisere direkte med sjåføren underveis, forteller Kim Hammer Iversen CEO i Zendera.
– Når kunden nå vet nøyaktig når vi kommer, og ikke i et ganske vidt tidsvindu, er det lettere å få tak i rett person ved leveringen og det hele går raskere og smidigere, sier Orud Johansen.
På minuttnivå
Kundens oversikt sparer også kjørekontoret for ekstra arbeid med å håndtere telefoner fra kunder som vil ha informasjon om sin levering.
– Nå får mottakerne en sporingslenke med estimert mottakstid ned på minuttnivå. Spesielt på byggeplasser i Oslo er det ofte svært trange leveringsvinduer, og der er sporingsappen et utrolig godt hjelpemiddel, sier Orud Johansen.
En annen aha-opplevelse han har fått, kommer gjennom økt innsikt i bedriftens logistikk.
– Vi har lært mye om egen transport. Vi har blant annet funnet ut at opplastingstiden vår var overraskende lang. Vi har også lært mye om hvordan vi fyller bilene og om hvordan vi bruker bilene geografisk. Det har gjort at vi at vi har kunnet sett i gang prosjekter for å forbedre våre interne prosesser. Tidligere ble sjåførene stående og vente i for stor grad. Nå er det bedre organisert slik at bilene er raskere klare, forteller Orud Johansen.
Miljøet høster også gevinster av digitaliseringen, og ikke bare gjennom 700 sparte A4-ark daglig. Heidenreich har som mål å redusere sine utslipp med 70 prosent innen 2030, og da er selvsagt klimagasskutt fra transport en viktig faktor.
– De fleste tenker fort på transportmiddelet. Å gå over til elektriske varebiler vil ha stor effekt, men fyllingsgraden er også kjempeviktig. Da kan vi kjøre færre biler og kan redusere utslippene uten å endre bilen, forteller bærekraftsansvarlig Kjetil Grønbakken.
Dokumenterer utslipp
Zenderas programvare sørger også for at bilene med mest utslipp kjører de korteste turene. Samtidig jobber Heidenreich med EPD-er (Environmental Product Declaration) altså dokumentasjon på alle klimautslipp brutt ned på produktnivå. Tallene inneholder alle utslipp helt fra produksjon av råvarene via inntransport og distribusjon samt om produktene kan og skal resirkuleres.
– Vi kan ta ut tall som viser utslippene på all transport ut til kunde, og vi kan bryte det ned på den enkelte leveringen. Det er flere og flere kunder som etterspør dette, sier Grønbakken.