Kunder på full fart over i Maritechs skyløsning
Maritechs skybaserte transportstyringssystem har vært gjennom en pilotfase, og rulles nå ut til ivrige kunder.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Nordvest Transport var først ut, de har nå vært live i flere måneder. Og i starten av september satte vi i drift GeSi Shipping, som er del av SR-konsernet. Tilbakemeldingene fra begge selskapene er at de er godt fornøyde, og at de allerede har oppnådd en enklere og mer effektiv arbeidshverdag. Noen av fordelene de nevner spesielt, er kartløsningen – som er i sanntid, proaktive funksjoner, smart materiell-planlegging og at systemet er tilgjengelig når som helst, hvor som helst.
Det sier Ove Gjelstenli, Business Development Manager i Maritech om Maritech TMS.
– Pilotprosjektene har vært vellykket, og de første kundene har nå tatt systemet i bruk i daglig drift.
Lansert i fjor
Systemet ble lansert på Transport & Logistikk i oktober i fjor, og ifølge produsenten står nå kundene i kø for å gå i gang med skybasert transportstyringssystem.
– Mange av dem er svært fremoverlente og er allerede godt i gang med å gjennomføre forprosjekt sammen med oss. Vi har et solid leveranseapparat, som nå står klart til å hjelpe eksisterende kunder over på ny plattform, samt implementere helt nye kunder, som har ventet tålmodige det siste året, sier Gjelstenli.
Han trekker frem digitaliserte arbeidsprosesser, enklere optimalisering av både økonomistyring og planlegging av turer og full oversikt over både marginer og oppdrag, som fordeles med den skybaserte løsningen.
– Du kan også koble deg sømløst sammen med kundene gjennom kundeportalen, og kommunisere effektivt med leverandørene dine – rett fra systemet via EDI, sier Gjelstenli.
– Miljørapportering er et annet godt eksempel, der kan du få automatisk dokumentasjon og analyse av utslipp, fyllingsgrad og rutevalg. For mange bedrifter er det svært mye tid som kan spares, sammenlignet med å gjøre dette manuelt.
God kombinasjon
Han forteller også at det er stor interesse for Firmadok, som ble partner med Maritech i mai. Her testes nå den nye integrasjonen, og Gjelstenli mener at kombinasjonen Maritech TMS og Firmadok, sammen med Maritech Analytics, vil være en gullkombinasjon for mange transportbedrifter.
– Data fra alle biler kommer rett inn i systemet, slik at du til enhver tid kan ha full kontroll og automatisk dokumentasjon av kjøre- og hviletid, vedlikehold og så videre. Timefangst og lønnsgrunnlag fra sjåførene blir automatisk oppdatert og kontrollert, og sendt rett til lønnssystemet.