DYNAMISK UNIVERS: Vilde Vågsland i Opinion legger frem tall fra den rykende ferske UNG2023-rapporten på Transport & Logistikk. – De unge lever i et veldig dynamisk univers som endrer seg hele tiden, sier hun.

– Svært opptatt av fri frakt og rask levering

Hva er det som egentlig kjennetegner generasjon Z i dag? På Transport & Logistikk i oktober blir rykende ferske tall fra UNG2023 presentert.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vilde Vågsland er seniorrådgiver i Opinion og leder for årets UNG-rapport. Under konferansen vil hun ta fatt i rapporten som viser utviklingstrekk hos norsk ungdom i alderen 15 til 25 år, deriblant på digitale trender og handlevaner.

– Dette er de ferskeste av de ferske tallene for de som er i generasjon Z. De lever i et veldig dynamisk univers som endrer seg hele tiden, men samtidig kan man se noen tydelige utviklingstrekk over tid, sier Vågsland.

Flere handler på nett

Ett av trekkene hun viser til, handler om de unges handlevaner.

– Noe vi har sett de siste årene, også før koronapandemien, er at netthandelen øker. Fjorårets rapport viste at 95 prosent av de spurte hadde handlet på nett i løpet av det siste året. Og det er noe vi tror vil fortsette å ta mer og mer plass. Blant annet når de ikke nødvendigvis trenger å gå til nettsidene, men handle i selve appene, sier Vågsland.

Med det sagt – det er ikke alltid likhetstegn mellom hva man faktisk gjør, kontra hva man ønsker å gjøre.

– Et paradoks er at selv om flere handlet på nett, oppga over halvparten at de helst foretrekker fysisk butikk dersom de må velge. Det kan være en konsekvens av koronaen – at man ønsker å trekke tilbake til fysiske butikker etter å ha hatt begrensninger under pandemien. Det blir spennende å se om utviklingen fortsetter når årets tall er klare, forteller Vågsland.

Viktige faktorer

Resultatene fra UNG2023 blir lansert 20. oktober, og Vågsland ser frem til å presentere nøkkeltallene på Transport & Logistikk kun noen få dager etter. Uavhengig av de ferskeste tallene, er det imidlertid enkelte ting hun allerede nå kan fastslå. Blant annet faktorer de unge trekker frem som viktige når de handler i nettbutikker.

– De er svært opptatt av fri frakt, noe som ikke er unaturlig med tanke på hvor de er i livet med tanke på økonomi. En annen viktig faktor for denne gruppen, er betalingsløsninger de anser som trygge og hvor de kan avvente betalingen til de har fått produktet, forteller Vågsland, før hun legger til:

– Denne generasjonen er vant til at alt annet i livet går raskt og forventer det samme med levering. Dersom ikke varen har kommet innen to dager, kan de nesten tro det har skjedd feil i leveringen.

Medievaner

Apropos hurtighet – hvilke trender kan Vågsland og co. trekke frem om generasjon Z’ medievaner?

– Det er helt åpenbart der de skiller seg mest fra andre generasjoner – og befolkningen for øvrig. Utviklingen på sosiale medier går så rasende fort i deres univers. Selv jeg som jobber tett med denne målgruppen ukentlig, klarer nesten ikke holde følge, smiler Vågsland.

GENERASJON Z: - Unge forbrukere setter pris på korte engasjerende videosnutter med tydelig budskap, forteller Vilde Vågsland.

Noe som underbygger at det kan dukke opp overraskende funn i den nye rapporten. Vågsland drar frem et konkret eksempel på hvor raskt det går i svingene.

– Bare i løpet av seks måneder i 2021 økte andelen brukere av TikTok fra 12 til over 50 prosent på våre målinger. Og andelen fortsetter å øke nå, sier seniorrådgiveren.

Hun påpeker at det er gruppen 15–25 år som bruker sosiale medier mest, men at det er spesifikke medier som minker i bruk.

– Facebook-bruken har gått ned over tid, det samme med Instagram. Vi tror på et analytisk nivå at de sosiale mediene har blitt litt mindre sosiale. De unge konsumerer mer passivt – de deler, liker og kommenterer mindre. Kommunikasjonen foregår på spesifikke kanaler, som blant annet Snapchat. Dette er deres foretrukne kommunikasjonskanal.

Å nå de unge

Avslutningsvis får Vågsland en lite takknemlig oppgave – å gi en presis oppskrift på hvordan man når de unge på nett på en best mulig måte.

– Det er så komplekst og vanskelig … Generelt vil jeg si det er viktig å vise at man har litt av de samme verdiene som de unge har. At man har et bevisst forhold til temaer som opptar dem, som for eksempel likestilling, klima og miljø. Så handler det mye om å være til stede der de er, som er vanskelig ettersom det endrer seg hele tiden, sier Vågsland.

Leder for UNG2023 beroliger samtidig de som med litt svette panne tenker på jungelen av sosiale medier.

– Ja, det er mye å forholde seg til, men ikke kompliser mer enn du må. Det viktigste er å forstå litt hvem de unge er, og hva de engasjerer seg for. Det er ikke gitt at man må være på en bestemt plattform så lenge man er på en annen. De blir ikke skuffet hvis du ikke er til stede overalt, men skap kort og engasjerende innhold ved bruk av video og tydelig budskap. Det liker de unge!

Powered by Labrador CMS