Næringsminister Jan Christian Vestre (t.h.) og mosseordfører Hanne Tollerud får en introduksjon til vertikalt landbruk av produksjonssjef Reinier Wolterbeek i Onna Greens.

Ser vekstpotensial i langsiktig investering

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hydroponikk i industriell skala med lønnsom drift krever ambisiøse eiere som tenker langsiktig. For man skal selge en del salatblader og urter før regnestykkene går i pluss etter å ha gjort opp alle investeringer som gjøres i lokaler, produksjonsteknologi, produktutvikling, strøm, ansatte og andre kostnader som løper på.

Salatbladene stables i høyden hos Onna Greens. Kapasiteten for hodesalat er 350 tonn i året ved anlegget i Moss.

Styreleder Are Andenæs Huser i Onna Greens har hele tiden vært klar på at løpet selskapet har forberedt seg på er en maratondistanse og ikke en sprint.

- Vi har solide eiere som ser Onna Greens som en god langsiktig investering. Målsettingen til selskapet er at vi skal vokse og bli en ledende aktør i Norden. Vi skal være klar til å gripe de mulighetene som oppstår, forsikret han.

- I dette anlegget vil vi i et normalår ha en utnyttelse på rundt 60 prosent for å gå i pluss. Oppsiden er stor om vi treffer markedet og etterspørselen er der, konstaterte han.

Styreleder og grunnlegger Are Andenæs Huser i Onna Greens.

Selskapet ble formelt etablert høsten 2016, under navnet Scandinavia Greenroom AS, men perioden frem til 2020 var først og fremst en tid preget av utvikling av konsept samt research av marked, teknologi og mulighetsrom for vertikalt landbruk i Norge.

Det var også i denne perioden selskapet etablerte kontakten med Mirai. Det japanske selskapet er blant de ledende produsentene og konsulentene i verden innen vertikalt landbruk. Å ha med seg anerkjent teknologi og en sparringpartner som har lang fartstid i bransjen, var viktig før selskapet gikk ut i investormarkedet for å innhente frisk kapital. Siden 2020 har selskapet blitt tilført rundt 220 millioner kroner i frisk kapital i to emisjonsrunder, parallelt med at firmanavnet ble endret fra Scandinavia Greenrom til Onna Greens. Det gjorde at selskapet kunne ta den spennende reisen fra tegnebrett til å realisere de spennende planene.

Steg én var å etablere produksjonsanlegg, og selskapet investerte i fjor rundt 65 millioner kroner i anlegget i Moss. For lokalene er det inngått en 15-årig leieavtale.

På sikt ser Huser for seg at Onna etablerer flere produksjonsanlegg, men alt fokus nå konsentreres om å bygge opp produksjonen ved dagens anlegg.

Produksjonslokalene fordeles på to lagre på totalt 1600 m2. Slik kan de produsere produkter i ulike klimasoner. For eksempel bær i den ene og urter og salater i den andre.

Kravet til hygiene er strengt, der alle som oppholder seg i umiddelbar nærhet til produksjonen må gjennom en rengjøringssluse.

- Vi følger de strengeste bransjestandardene for mathygiene, og det er viktig for oss at alt her inne er helt sterilt. Får vi insekter eller skadedyr inn her er vi brått nødt til å destruere hele avlinger, fortalte Huser.

Powered by Labrador CMS