Møter morgendagens pakkedistribusjon
- Den største utfordringen med morgendagens pakkedistribusjon er å imøtekomme forbrukernes forventninger til rask levering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det forteller Frode Finnes Larsen, digital leder og forretningsutvikler (CTO) i Distribution Innovation (DI).
Sammen med kollega og seniorutvikler Svein Are Grønsund innledet han på «Logistikk for fremtiden» i Trondheim nylig, det årlige seminaret til logistikkingeniør-studentene ved NTNU (Logitas).
Distribution Innovation er et teknologiselskap med drøyt 50 medarbeidere, og som er 40% eid av Amedia og 60% av Schibsted. - Historisk sett har vi bygd IT-løsninger for å støtte medieproduksjon og distribusjon. Men nå bygger vi moderne logistikkløsninger for mange segmenter, forteller Finnes Larsen som opplever en kraftig vekst i pakkevolum.
DI leverer transportløsninger til blant andre matkasseleverandørene. Selskapet tilbyr løsninger og apper som støtter bud, sjåfører, distribusjonsledere i planlegging og optimalisering av ruter. Integrasjon mot nettbutikker er også en sentral oppgave.
– I tillegg til å møte forbrukernes forventninger er det å styre leveransene med kvalitet og konkurransedyktig pris blant de største utfordringene, sier Finnes Larsen som også forteller at distribusjonen blir mer dynamisk og uforutsigbar, noe som driver kompleksitet og kan gå utover kvalitet.
- Samtidig er vi i Norden avhengig av å tenke kostnadseffektivt i alle ledd. For å klare dette må man gå fra å tenke verdikjeder til integrerte verdinettverk. Vi bygger IT løsninger for å støtte opp under dette, forteller en engasjert Finnes Larsen til Mtlogistikk.
- Ingen begrensing
- Det er ingen begrensing på hvem som er transportør, og vi har løsninger for både store og mindre selskap, sier Finnes Larsen og fortsetter:
- Fremtiden er ikke lenger en forlengelse av fortiden. Det holder ikke å gjøre ting raskere og bedre enn tidligere. Man må gjøre ting på en annen måte, bygge andre løsninger med ny type teknologi. Vi kombinerer et ungt utviklingsmiljø (snittalder på drøyt 30 år) med solid logistikk-kompetanse som for eksempel logistikkingeniører. Vi innoverer tett med nye og eksisterende kunder og samarbeider med forskningsinstitusjoner, sier Finnes Larsen og viser til følgende illustrasjon på hvor viktig det er med førstehånds logistikk-kompetanse: En fjerdedel av medarbeiderne, inkludert to fra ledergruppen, deltar på kundelagerets kveldsvakter i november og desember.
- Det gir oss innsikt i hva som kan forbedres ytterligere i logistikken samtidig som vi kommer tettere på kundene våre, sier Finnes Larsen.