Nå får halvparten elektriske pakker
Posten Bring har byttet ut hele kjøretøyparken i Stor-Oslo og Grenland, og leverer nå helelektrisk til halvparten av Norges befolkning.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Denne uken har vi fått på
plass våre siste elkjøretøy i Oslo, Skien og Porsgrunn, noe som innebærer at vi
alene leverer post og pakker med elbiler til over én million mennesker i
Stor-Oslo og Grenlands-området. Det er en bragd som ikke hadde vært mulig uten
fantastiske ansatte som virkelig har stått på de siste fem årene, sier
konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.
Halvparten nås elektrisk
Nå leveres post med elkjøretøy til 2,7 millioner innbyggere i Norge – altså halvparten av landets befolkning. I dag benytter Posten Bring rundt 1.900 elektriske kjøretøy, som er landets største flåte av elbiler. Fra før av har byer og kommuner som Bærum, Asker, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen kommet i mål med elektrifiseringen av varebil-parken. Nå kommer også Oslo, Porsgrunn og Skien i mål.
Stadig melder nye kommuner og byer at de er i mål med utskifting av bilparken.
– Det har ikke vært enkelt å bytte ut kjøretøyparken og få på plass biler på fornybar energi. Vi har gjennom årene støtt på mange utfordringer, men med løsningsorienterte ansatte og gode partnere har vi klart å løse dette. Jeg er stolt over at vi nå kan feire denne milepælen, sier Ryen.
Halverte utslippene
– I løpet av de siste ti årene har vi kuttet våre totale klimautslipp med 50 prosent, noe som betyr bedre luftkvalitet for innbyggerne, i tillegg til mindre støy langs veiene. Nå skal vi feire hvor langt vi har kommet, men samtidig fortsette arbeidet med å kutte utslippene fra vår øvrige transportvirksomhet, sier Ryen.
Målet for Posten Bring har hele tiden vært å fase ut de fossile varebilene, men med pandemi og krig har det tatt noe lengre tid enn ønsket.
– Dårlig tilgang på elektriske varebiler både under pandemien og det siste året med krig i Ukraina har ført til at vi har måttet vente lenger enn vi skulle ønske. Nå er vi i mål, men det betyr ikke at vi er ferdige. Flere byer og kommuner blir i løpet av året helelektriske på varebil. Videre satser vi stort på omlegging til elektriske lastebiler. Dette er et viktig satsingsområde for oss i årene framover, forsikrer Ryen.