Harald Jacobsen, Konserndirektør Schibsted Trykk & Distribusjon og styreleder i Morgenlevering.no er på vei opp. Foto: Per Dagfinn Wolden.

Logistikk-kick på Logistikkdagen

- Pakker, frokost og avis på døren hver morgen er rene logistikk-kicket.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I alle fall ifølge Harald Jacobsen, Konserndirektør Schibsted Trykk & Distribusjon og styreleder i Morgenlevering.no.

Han innledet på Transport- og logistikkdagen 2018 i Bergen nylig.

Omfattende

Schibsted Media Group har levert avis i ekspressfart i over 150 år og omsetter i dag for ca. 17 milliarder kroner. Virksomheten omfatter 30 land og treffer over 200 mennesker globalt. Det innebærer en enorm påvirkning av folks daglige liv.

- Vår tids utfordring er det kraftige fallet i avisopplagene som følge av digitaliseringen. Samtidig fører digitaliseringen til sterk vekst i netthandel. Vi snakker om 18 prosent årlig, sier Jacobsen.

I 2015 samlet trykk- og distribusjonsavdelingen seg til Norges raskeste og mest frekvente distribusjonsnettverk, og dekker over 90% av landets husstander.

- Vi distribuerer til 2,2 millioner husstander og 7500 forhandlere. Det leveres daglig 1,2 millioner produkter seks-syv dager hver uke, 60% ønsker pakken levert helt hjem, forteller Jacobsen og fortsetter:

Helt hjem

- I kjølvannet av dette etablerte vi Helthjem Netthandel, et selskap som selger distribusjon fra netthandlere helt hjem til norske forbrukere. Veksten er godt hjulpet av fornøyde kunder. Helthjem er best rangerte logistikktilbyder på trustpilot i Norge, sier Jacobsen og understreker at den såkalte C2C-løsningen og megtildeg.no, var først i Norge med å tilby levering fra hjem til hjem.

Morgenlevering er en nettbutikk som tilbyr nybakte brød og andre frokostprodukter fra lokale produsenter levert helt hjem før frokost til områdene Østlandet, Bergen, Trondheim, Stavanger og Haugalandet.

- Morgenlevering er landets største leverandør av ferske bakervarer tidlig på morgenen og er svært godt posisjonert til å overleve i et krevende netthandelsmarked for mat, forteller Jacobsen.

Konserndirektør for Schibsted Trykk & Distribusjon mener dagligvarebransjen må gjennom samme digitale skifte som mediebransjen har gått gjennom de siste årene.

Ifølge Jacobsen er ikke netthandel lønnsomt i dag, men likevel må dagligvareaktører trene seg opp til å forstå dagligvarehandel på nett, og forstå samspillet mellom det fysiske og det nettbaserte.

All-inn

- En må våge å gå all-inn på netthandel om man skal få det til, og våge å ta betalt for det, sier han.

Både Spar og Joker har nettbutikker, men det er Meny som har vært selskapets forsøkskanin, og man har i 2018 satt inn støtet på markedsføring av netthandelen.

Konserndirektøren forklarer hvordan Schibsted har måtte tørre å kannibalisere seg selv for å lykkes.

– Da inntektene fra rubrikkmarkedet på papir stupte, så vi oss nødt til å ta nettmarkedet før noen andre kom og tok det, og slik kom blant annet Finn.no til. Å konkurrere med seg selv var den gang kontroversielt internt, sier Jacobsen.

Morgenlevering kjøpte boet etter Brødboksen som tidligere i år slo seg konkurs og overtok driftstilbehør og varelager fra konkursboet.

Powered by Labrador CMS