Smidig trailer som gjør det enklere å komme frem
NITTEDAL: I fjor høst fikk Rema 1000 Distribusjon fire nye, korte citytrailere. De mer varer på færre turer når det skal leveres til butikker i trange nabolag.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra terminalen på Vinterbro distribueres varene til alle Rema 1000-butikkene på Østlandet med Trysil, Rena og Geilo som ytterbegrensning i nord, Rjukan og Seljord i vest og Kragerø i syd. Totalt ble det levert 800.000 paller ut til butikkene i fjor med et gjennomsnitt på 1350 leveringer i uka.
Mange av butikkene særlig i Oslo-området skal ha mye varer. I tillegg er veien og plassen inn til butikkene en stor utfordring. Da blir bilstørrelsen viktig.
Tenkte nytt
Derfor har Rema 1000 Distribusjon det siste halvåret byttet ut noen av de de 21 pallers skapbilene med henger som har levert på trangeste stedene med trekkvogner, med citysemier.
De fire Lamberet-hengerne, som er levert av Urianstad rep. og karosseri, kom på slutten av fjoråret. Tiden frem til nå har Rema brukt til å tilpasse ruter og teste ut hvor disse egner seg best.
- Det er særlig inne i sentrum av Oslo og på noen andre butikker vi har hatt utfordringer med å komme frem. Der volumet er stort har alternativet enten vært å kjøre med kjerre eller kjøre flere turer med singel bil. Med de nye citysemiene klarer vi å få med mer varer på færre turer, sier Tommy Røssel Larsen som er transportsjef for distribusjon på terminalen på Vinterbro.
En av de store utfordringene inne i byene er å få satt fra seg hengeren når den er tømt. Derfor har løsningen ofte blitt at man har kjørt to biler i stedet for å slite med å få parkert.
Tvangsstyring
- Disse hengerne fungerer kjempebra. Det tar mindre plass og er mye smidigere enn en 3-akslet singelbil, sier Arefettin Køse. Han er en av fire sjåfører som bruker de nye Lamberet-hengerne og har jobbet 10 år i Rema.
De nye hengerne er også utstyrt med rulleporter som gjør det enklere å både lukke skapet etter lasting og åpne etter ankomst inne i trange leveringssluser.
Fortsatt er Rema 1000 Distribusjon i det som er en testfase for å høste erfaringer med de nye trallene. Neste trinn blir å optimalisere rutene til å bruke de på butikkene med størst utfordringer med fremkommelighet og størst volumer.
Sirkulering
Det er to faste trekkvogner som bruker de fire nye Lamberet-hengerne. Begge disse bilene går på toskifts-ordning, og når den ene hengeren er ute på levering, står den andre inne på terminalen og blir lastet.
- Planen er at vi i nær fremtid skal bytte ut trekkvognene som drar disse trallene med det første. Vi tenker å erstatte de med nye trekkvogner med gassmotor, sier Tommy Røssel Larsen. Som et annet tiltak for å redusere utslippene på distribusjonen planlegger Rema 1000 Distribusjon å ta i bruk flere helelektriske aggregat og kjølemaskiner på sine fremtidige biler og traller.
Større kapasitet
På de nye citysemiene er det «bare» 27 palleplasser. Men litt kortere skap enn hva som er vanlig på slike hengere, blir smidigheten betydelig bedre. Samtidig er gevinsten med seks ekstra paller fra en singelbil så stor at det merkes godt.
Fra før har Rema 1000 Distribusjon også vanlige semihengere med 33 palleplasser som brukes til butikkene hvor det er plass til å bruke denne løsningen. På en del av disse hengerne er det montert løft på bakre aksling for å øke smidigheten når det skal manøvreres på trange plasser.
Stort
Rema 1000s terminal på Vinterbro ble tatt i bruk i 2019 og har et gulvareal på 55.000 kvadratmeter. Terminalen er splittet på tørrlager, kjøl og frys. Rundt 85 prosent av alle varer som kommer til Rema-butikkene i terminalens nedslagsfelt har vært innom her.
Store deler av lagret er automatisert, og det er roboter som gjøre store deler av jobben med å bygge pallene som skal ut til butikkene.