Investerer for 700 millioner i 2022
De siste to årene har antall pakker levert av PostNord økt med 70 prosent. Det krever store investeringer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Antallet pakker fraktet av PostNord økte i førjulstiden med 10 prosent, sammenliknet med i 2020. Totalt i 2021 har pakkeveksten vært på hele 30 prosent og 70 prosent pakkevekst siden 2019, opplyser PostNord i en pressemelding.
– Pandemien har endret nordmenns handlemønster. Selv i andre halvår, som har vært mer normalt, hadde vi en vekst på 10 prosent vekst i pakketransport sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Den største veksten ser vi på hjemleveringer med 40 prosent, men også leveringer til hentesteder har hatt en vekst på 25 prosent, sier administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen.
Det som var spesielt i 2020, var at også sterk vekst i pakker til butikker på 15 prosent. Dette er drevet av at «klikk og hent» i butikk har blitt stadig mer populært valg for forbrukere.
Robin Olsen mener at veksten i varehandelen, både i butikk- og netthandel, vil fortsette ut i 2022.
– Vi forventer en sterkere netthandelsvekst og en høyere vekst i antall pakker totalt inn i 2022, enn økningen vi har sett i annet halvår 2021.
Bygger terminaler
– Pakkeveksten og forventninger om ytterligere vekst fremover er en viktig årsak til at PostNord investerer i nye terminaler med betydelig økt sorteringskapasitet. De nye terminalene i Drammen, Kristiansand og Bergen har en investeringsramme på nærmere 700 millioner kroner bare i 2022, sier Robin Olsen.
I tillegg til terminalene i Drammen, Bergen og Kristiansand er den nye produksjonsmodellen i Oslo klar. Et nytt sorteringssytem som vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk er implementert på Langhus – dette for å avlaste Alfaset som har nådd sin kapasitetsgrense.
– Kapasiteten på Alfaset-terminalen i Oslo var sprengt, derfor utvides Langhus fra en mellomstor terminal med en kapasitet på cirka 50 000 pakker i døgnet til en stor terminal som kan håndtere 150 000 pakker i døgnet. Utvidelsen er en viktig investering for forbrukerne, men også for å sikre at nettbutikkene kan levere raskt og bli med på veksten i netthandelen, forteller Olsen.
3000 pakkeautomater
I tillegg har også InNight flyttet til Berger (nord for Oslo). Dette for å sikre kvaliteten, samt en bedre lokasjon som gjør at PostNord ligger bedre til for mange av kundene. PostNord har også utplassert 800 pakkeautomater i 2021, og med en videre utrullingsplan i 2022 vil logistikkselskapet få totalt 3000 pakkeautomater.
PostNords Europabarometer Norske forbrukere har en sterk interesse i grenseoverskridende netthandel. Den tyske motegiganten Zalando topper listen over favoritter med hele 43 prosent, men de amerikanske markedsplassene Wish og eBay kommer på henholdsvis andre- og tredjeplass.