Schenker har satt åtte elektriske MAN eTGE i drift innenfor Ring 3 i Oslo. Investeringen er gjort i anledning åpningen av nye City Hub.

Spesialbygget el-MAN til Schenkers Oslo-hub

Schenker har investert i åtte elektriske MAN eTGE varebiler for utslippsfri varedistribusjon i hovedstaden.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Investeringen i forbindelse med åpningen av nye City Hub på Filipstad i Oslo onsdag, er en av de største handlene som er gjort med MANs elektriske varebil internasjonalt så langt.

Schenker har et globalt mål om mest mulig utslippsfri transport.

– Vi er glade for å ha kommet i mål med de åtte elektriske varebilene, sier kommunikasjonssjef Nils-Petter Buer i Schenker AS.

– Dette er ytterligere et skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Fra før har vi elektriske varesykler i Oslo og Bergen, Neste skritt er investering av elektriske lastebiler. Blant annet skal transporten mellom vår hovedterminal på Alnabru og City Hub’en på Filipstad etter hvert skje elektrisk, forteller Buer. 

Svært miljøvennlig

Kommunikasjonssjef Nils-Petter Buer i Schenker AS forteller stolt om et ytterligere skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Foto: Per Dagfinn Wolden

Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom de åtte varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk. Største dreiemoment er 290 Nm som oppnås allerede i igangkjørings-øyeblikket.'

- Vi vil spare 60.000 liter diesel i året. Nå når vi er i gang skal 80 prosent av leveransene innenfor ring 3 være utslippsfrie i år, og neste år skal vi opp i 100 prosent, sier Lars Sveen, Head of Land Domestic i DB Schenker Norge, til MTlogistikk.no.  

Lars Sveen er Head of Land Domestic i DB Shcenker. Her viser han den praktiske skyvedøren mellom førerplassen og lasterommet.

Han forteller at MAN-bilene er bygget om av Modul System, og har en svært praktisk funksjon, nemlig en skyvedør mellom førerhytta og lasterommet. Dermed kan sjåføren parkere, gå og hente pakken som skal leveres, og gå trygt ut gjennom skyvedøren i lasterommet på fortausiden av bilen.

- Det er både trygt og effektivt, sier Sveen.

eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 4,25 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen og dermed ikke stjeler av lastevolumet. Dessuten gir denne batteriplasseringen gunstig tyngdepunkt og vektfordeling i kjøretøyet. Maksimal rekkevidde er inntil 173 km i henhold til NEDC-normen, noe som gir en god rekkevidde-reserve sammenlignet med det som er normale kjørelengder i løpet av en arbeidsdag for varebiler.

Lading opp til 100 prosent skjer på 5 timer og 20 minutter ved bruk av AC veggboks på 7,2 kW, men bilen kan også hurtiglades opp til 80% på 40 minutter ved hjelp av CCS-kontakt (40 kW). Det er også mulig å lade eTGE fra ordinær kontakt.

Sammen med tre el-sykler skal de åtte MAN-bilene distribuere i Oslo innenfor ring 3. DB Schenker fikk for øvrig 130 søkere til de åtte sjåførstillingene.

MAN garanterer en fortsatt minimum batterikapasitet på 70% etter åtte år eller 160.000 km.

MAN eTGE er en moderne varebil med utstyr som Comfort Plus førersete, elektrisk oppvarmet frontrute, MAN Media Van Navigation infotainment-system, cruisekontroll, ryggekamera og LED hovedlys som standard. I tillegg er kjøretøyet utstyrt med sjåførassistent-systemer som Emergency Brake Assist (EBA) nødbremsesystem, Side Wall Protection Assist med 16 sensorer som gir sjåføren 360 graders sikt rundt bilen og Active Lane Assist som hjelper til med styrekorrigering for å forhindre at kjøretøyet forlater filen utilsiktet.

De åtte varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Skårer hvor verkstedet nå er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.

Powered by Labrador CMS