4x4: Dessverre var all snøen smeltet da vi kjørte bilen, slik at vi ikke fikk satt 4x4 systemet på prøve. Men vi klarte i hvert fall å finne en liten bakke med litt slaps til ære for kameraet.

Ny Sprinter 4x4 på plass

OSLORUNDEN: Sist høst lanserte Mercedes-Benz en oppgradering av Sprinter 4x4. Nå leveres bilen med et egenutviklet system som kommer fra personbilavdelingen. Og en liten detalj som alle andre produsenter bør kopiere.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

HØYT: Det er høyt opp til gulvet i varerommet, men når du først er inne så er det hele 10 festepunkter godt fordelt utover gulvet. I tillegg er det to led-striper og tre andre lys så arbeid i mørket er intet problem.

Det nye systemet er helautomatisk i motsetning til det tidligere som måtte kobles inn manuelt. Mens det gamle systemet fordelte 35/65 prosent mellom henholdsvis for- og bakaksel er det nye systemet helt trinnløst og fordeler kraften mellom for- og bakaksel etter behov. Kraftfordelingen skjer ved hjelp av en elektronisk styrt clutch i overføringskassen. Under normal landeveiskjøring drives bilen av bakakselen, men inntil 100 prosent av kraften kan ved behov overføres til forakselen.

OM654: 2-liters motoren gjør en utmerket jobb og har godt med moment. Vi ser at forbruket går en del opp i del lengste og bratteste stigningene, men det oppveies av hyggelige forbrukstall under vanlig landeveiskjøring.

Elektronikken i systemet sørger for at eksempelvis i en nødbremse-situasjon hvor ABS-bremsene aktiveres vil forakselen kobles ut og momentet reduseres til 0. Dersom man kommer i en under- eller overstyringssituasjon vil kraften først fordeles for å stabilisere kjøretøyet, men dersom det ikke hjelper på situasjonen vil ESP, eller 4ETS-systemet aktiveres. 4x4-systemet leveres sammen med 190 hk-motoren og 9G-tronic automatgirkassen i biler med inntil 5,5 tonns totalvekt.

Kjøreopplevelsen

Vi fikk bilen til testing dagen før MT skulle i trykken og mesteparten av snøen i Oslo-området igjen har forsvunnet fra veiene. Vi har derfor ikke fått satt 4x4-systemet på skikkelig prøve i denne utgaven. I nettversjonen av artikkelen vil vi også legge til et avsnitt fra en, i skrivende stund, kommende fjelltur hvor vi har noen utfordrende bakker vi har tenkt å prøve bilen i.

SKJERMER: Den digitale cockpiten fungerer godt, det meste på skjermene styres enkelt ved hjelp av rattknapper. Høyre skjerm med høyre fingre og venstre skjerm med venstre fingre. Det er faktisk fort gjort å få de mest benyttede funksjonene inn i fingertuppene.
KAMERA: Det er mulig å stille inn tre ulike visninger på ryggekamera, men det skal litt trening til for å fin manøvrere, vi opplevde flere ganger at vi var lengre unna enn det vi oppfattet fra kameraet.
KOPIER PLEASE: Dette bør alle bilprodusenter kopiere, her blir ruten ren for saltlake med ett sveip med spylervæske.
HØYT: Uten dette trinnet ville det vært helt umulig å rengjøre frontruten etter et snøfall, eller skrape ruten en isete morgen.

På landeveien har bilen en nøytral kjøreopplevelse, i et par situasjoner merket vi at firehjulstrekken koblet inn men i hovedsak oppførte den seg som en bakhjulsdrevet versjon. Dersom den koblet seg inn under normal kjøring på landeveien skjedde det i tilfelle helt trinnløst uten at vi merket noe som helst.

Det eneste negative vi finner med bilen er at alt er høyt, innsteget er høyt, med hele 80 cm opp til gulvet i førerhuset. Innlastingen her høy, men heldigvis er det montert ett trinn bak på bilen slik at man kommer seg inn i varerommet. Men det vi helst skulle ha fått gjort noe med var at laveste posisjon på førersetet var litt for høyt for undertegnede som er 176 cm høy, men med proporsjonalt korte ben. Jeg ble sittende og føle at bena dinglet litt. Hadde jeg kunnet senke setet noen cm lavere hadde jeg funnet en vesentlig bedre kjørestilling.

Teknologi

Bilen var utstyrt med den mellomstore MBUX-skjerm på 7 tommer. Dette systemet er blitt mye bedre enn i første versjon, og fungerer nå godt når jeg snakker til det og kan slå opp kontakter og ringe. Handsfreefunksjonen er også klar, og vi opplever ikke at noen av endene har trøbbel med å høre hverandre.

Mercedes er kjent for å ha gode sikkerhetssystemer i bilene sine, og Sprinter er intet unntak. Vi kjører alltid testrunden uten bruk av cruisekontroll, men finner denne sammen med filholderfunksjonen god på en liten kort prøvetur.

Noen plusspoeng

Noen punkter som vi ønsker å fremheve er antikollisjonsvarslingen, denne gir et tydelig signal dersom du kommer nærme en bil som eksempelvis er i ferd med å svinge av. En annen funksjon som vi bare elsker, er måten spylevæsken blir lagt på, denne sprutes ut langs hele viskerens bredde i rett foran pusserbladet i mange små dyser og sørger for ren rute på et blunk.

JUSTERING: Undertegnede som er kort i beina skulle helst fått senket setet noen cm lavere for optimal kjørestilling.

Når det gjelder lastekapasiteten er oppgitt vekt i vognkortet og veid egenvekt nesten identiske, vi hadde kun 30 kg differanse. Dette er noe av det nærmeste om ikke det nærmeste vi noensinne har opplevd.

Forbruket imponerte oss også. Ifølge nettsidene til Mercedes skal blandet forbruk på denne bilen være 0,98 l/mil. Vi kjørte bilen på 0,9 l/mil, med en motor som knapt hadde vært startet og hadde kun 160 km på telleren før vi startet forbruksmålingen. Erfaringsmessig oppnås ikke de beste forbrukstallene før bilen har passert 5000 km, så vi er rett og slett imponert over forbruket til denne motoren.

På tur til vinterland

For å få satt vinteregenskapene skikkelig på prøve kjørte vi bilen opp til Uvdal. Her var det skikkelige vinterveier og som gjorde at vi fikk satt 4x4-systemet på prøve. Denne turen ble gjort uten last, men vi merket at det var en god balanse i bilen. Under normal kjøring virker 4x4 systemet slik at det er bakhjulene som står for fremdriften, men med en gang det er antydning til slipp på bakhjulene i lave hastigheter, kjenner vi at forhjulene også begynner å trekke. På landeveien, under normal kjøring kan vi ikke kjenne når bilen kobler inn forhjulene.

Langs bratte svingete vinterkledde hytteveier klatret 450 høydemeter uten at vi kjente ett eneste sted at bilen slapp taket. Vi måtte attpåtil redde en ATV som hadde kjørt seg fast på et underlag hvor det knapt var mulig å stå på bena. Her utførte Sprinteren jobben som redningsbil uten noen problemer. Alt i alt finner vi denne nye 4x4 løsningen mer komplett, og med en vesentlig bedre brukervennlighet enn det tidligere systemet.

Powered by Labrador CMS