Heftige behov i logistikkmarkedet
30 prosent vekst i netthandel gir et enormt nybyggbehov. Det trengs i overkant av 20 prosent mer lagerplass de neste fem årene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det kommer frem i DnBs ferske Lager- og logistikkundersøkelse på logistikkmarkedet.
Brukerundersøkelsen bekrefter også at nybyggbehovet fortsetter å øke.
- Bransjeaktørene beskriver et marked i sterk vekst, men også i sterk endring, forteller analytiker Magnus Havikbotn Jacobsen i DnB Næringsmegling til Mtlogistikk.
Samlet forventes et behov på i overkant av 20% mer lagerplass bare de neste fem årene.
Ifølge DnB-analytikeren er netthandel en sterk driver for veksten i flere av selskapene, og mange utrykker at netthandelens andel av omsetningen vil øke sterkt.
- Mens netthandelen utgjør drøye 22% av omsetningen i gjennomsnitt i dag, er den ventet å nå 30% i løpet av en femårsperiode, forteller Havikbotn Jacobsen og fortsetter:
- Over 60% av selskapene vi har snakket med ser for seg at deres neste flytting vil skje til et nybygg. Lav prisforskjell mellom brukt og nytt, få egnende eksisterende bygg og behov for skreddersøm trekkes frem som hovedårsakene.
Miljø viktigst
Miljø er blant de aller viktigste endringene flere av brukerne trekker frem, både hva gjelder transport, men også lagrene isolert sett.
- En av de store endringene vi ser fra fjorårets undersøkelse, ifølge DnB-analytikeren, - er en økende betalingsvillighet for miljøvennlig transport.
- Et økende press fra eiere, ansatte og ikke minst kunder for å velge grønt gjør at bransjen i økende grad er villig til å betale ekstra for å velge et grønt alternativ, sier Havikbotn Jacobsen.
Om undersøkelsen
For andre gang gjennomfører DnB Næringsmegling brukerundersøkelsen i lager og logistikkmarkedet i Stor Oslo.
Utvalget består av 15 av de største brukerne innen et bredt spekter av bransjer, både tredjepartslogistikkaktører og de som lagrer egne varer.
Samlet representerer aktørene ca. 860.000 m2 med lager i Stor Oslo.
- Vi har snakket med selskapene om fremtidig lagerbehov, muligheter og utfordringer med netthandel, trender i bransjen, men også hvordan miljø vil påvirke bransjen fremover, forteller DnB-analytiker Magnus Havikbotn Jacobsen.