Fotos: DNV og Istockphoto. Montasje: Logistikk Inside.
Lanserte «Veikart for utslippsfri skipsfart»
En fersk DNV-rapport ber nordiske ministre om å tette kostnadsgapet for utslippsfrie drivstoff i skipsfarten.
Om rapporten
- Rapporten er utviklet av et prosjektteam ledet av DNV med medlemmer fra MAN Energy Solutions, IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers teknologiske universitet, Menon Economics og Litehauz, i samarbeid med over 60 bransjeaktører.
- Prosjektet startet i 2022 og er finansiert av Nordisk ministerråd.
- Du kan laste ned rapporten her.
Nordiske ministre har fått klare råd om hvordan skipsfarten i regionen kan bli utslippsfri. I en fersk rapport, lansert av prosjektet Nordic Roadmap, skisseres konkrete tiltak for å møte de største utfordringene: høye kostnader, manglende drivstofftilgang og umoden teknologi.
Rapporten, som ble presentert på en konferanse om grønn skipsfart i Norden, peker på et akutt behov for handling. Blant anbefalingene er å tette kostnadsgapet for utslippsfrie drivstoff, etablere grønne skipsfartskorridorer og styrke samarbeidet om drivstoffproduksjon og infrastruktur.
Ifølge veikartet skal den første grønne skipsfartskorridoren være operativ innen 2025, med tre til innen 2026. Innen 2028 skal seks nye korridorer være på plass. For å oppnå dette må myndigheter og industrien arbeide tett sammen, både på tvers av landegrenser og gjennom hele verdikjeden.
– Dette veikartet gir industrien trygghet til å investere i nullutslippsskip og nødvendig infrastruktur, formidler Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime i onsdagens pressemelding fra DNV.
Rapporten fremhever at Norden har en unik mulighet til å lede den globale overgangen til utslippsfri skipsfart, samtidig som regionen kan øke eksporten og skape verdier. Men nøkkelen ligger i samarbeid og handling.