Volvo Trucks lanserer dobbelclutch

Volvo Trucks lanserer nå I-Shift Dual Clutch. Dette er, ifølge Volvo, den første girkassen på markedet med dobbelclutch for tyngre kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette systemet skal gi clutchfri giring uten avbrudd i dreiemoment og kraftoverføring, og uten at lastebilen mister hastighet.

- I situasjoner som krever mange girskift, for eksempel i bakker eller på veier med mange kurver og skarpe svinger, løfter I-Shift Dual Clutch lastebilkjøringen opp på et nytt nivå. Hos Volvo Trucks er vi svært stolte over å kunne tilby dette  til kundene våre, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks, i en pressemelding.

Kan velge to gir samtidig

I-Shift Dual Clutch er en girkasse som består av to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to gir samtidig. Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter.

- Når du kjører, føles det som om du har tilgang til to girkasser. Når ett gir blir valgt i én girkasse, er det neste giret allerede klargjort i den andre. Med doble clutcher er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen. Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre, sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks i pressemeldingen.

(Illustrasjon over hvordan I-Shift fungerer fra den svenske lastebil-produsenten)

Tilgjengelig fra høsten 2014

I-Shift Dual Clutch skal være tilgjengelig fra høsten 2014 på Volvo FH.

Girkasser med doble clutcher blir allerede benyttet i person- og varebiler, men Volvo Trucks skal etter eget utsagn være den første produsenten i verden som tilbyr en tilsvarende løsning for serieproduserte tyngre kjøretøy.

 

Powered by Labrador CMS