TRE NYE: Statens vegvesen har satt av penger til bygging av tre nye døgnhvileplasser.
Her kommer nye døgnhvileplasser
Et nyetablert selskap skal bygge tre døgnhvileplasser for Statens vegvesen.
Selskapet med det passende navnet Døgnhvile AS har fått
oppdraget om å bygge tre døgnhvileplasser. To av plassene kommer på rv. 3 i
Østerdalen, og den siste på E39 i Aksdal på Haugalandet i Nord-Rogaland.
I vinter ble prosjektene lyst ut etter følgende
ønsker/kriterier:
Østerdalen: Døgnhvileplass på hver av de to strekningene
Kolomoen-Hovda og Atna-Kvikne.
Haugalandet: Etablering på strekningen E39/E134 Bokn-Aksdal.
Østerdalen
I Østerdalen skal de nye erstatte to eksisterende plasser.
– Det kom inn flere tilbud. De erstatter to av dagens
døgnhvileplasser, Alvdal og Løten, hvor kontraktene går ut i år, sier Siv
Kilskar i Statens vegvesen.
Den ene døgnhvileplassen skal ligge på Hovdmoen
industriområde i Åmot kommune. Her tilbys langtransporten 14
oppstillingsplasser, og kontraktssummen er på 10.920.000 kroner.
Den andre skal ligge på Steinmosletta i Alvdal kommune
(nabotomten til dagens døgnhvileplass). Her er kravet 20 oppstillingsplasser,
og kontraktssummen er på 18.240.000 kroner.
For begge kontraktene valgte Statens vegvesen tilbudet med
best forhold mellom pris/kostnad og miljø. Miljøkravene i konkurransen ble
vektet 30 prosent, pris 70 prosent.
– Seneste åpningsdato er 1. september 2025, men vi regner
med at begge plassene skal være i drift før sommeren det året, sier Kilskar.
Haugalandet
På Haugalandet var en ny plass et etterlengtet tilbud. Her
mottok Statens vegvesen tre tilbud, og har hatt forhandling med alle
tilbyderne.
– Denne strekningen har i dag ikke døgnhvileplass, så vi ser
nå frem til å få opp et etterlengtet og godt døgnhviletilbud langs E39 og E134
på Haugalandet, sier Geir Lorens Jørgensen i Statens vegvesen.
Døgnhvileplassen skal ligge i Aksdal Næringspark ved
Eikeskog i Tysvær kommune. Den skal ha 35 oppstillingsplasser, og 27 av disse
blir dimensjonert for modulvogntog.
Kontraktssummen er på 36.540.000 kroner inkludert opsjon.
Statens vegvesen valgte tilbudet med best forhold mellom
pris/kostnad og kvalitet. Sistnevnte ble vektet 40 prosent, pris 60 prosent.
– Åpningsdato er ikke endelig avklart. Kravet er senest 1.
juni 2025, men det ligger an til at vi kan få det til tidligere på året, sier
Jørgensen.
Kontraktene
Begge kontraktene er inngått med Tungbil Lading AS. Etter
kontraktsinngåelsene har dette selskapet skilt ut sin døgnhvileplassvirksomhet
til selskapet Døgnhvile AS, som da vil være Statens vegvesen sin
kontraktspartner de neste 10 årene.
I avtalene ligger det også en opsjon, slik at de kan
forlenges med 1 + 1 år til totalt 12 år.
Etter planen skal alle de tre nye døgnhvileplassene ved
åpningstidspunktet ha en ladestasjon for tunge elektriske kjøretøy.
Hvorfor døgnhvileplass
Statens vegvesen ønsker å være en ansvarlig veieier for alle
trafikanter.
Å tilrettelegge for at langtransportsjåfører kan ta sin
lovpålagte døgnhvile, er en del av dette samfunnsoppdraget.
Uthvilte sjåfører er trygge sjåfører. Trygge sjåfører er
oppmerksomme sjåfører som bidrar til bedre trafikksikkerhet for oss alle, i
tråd med nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken.