Satser hardt på hjemlevering i Sverige
Schibsted og Bonnier styrker sin satsing på hjemlevering i Sverige under navnet Dooris.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Markedet for hjemlevering er langt fra mettet. Den som tilbyr beste kundereisen har mye å hente og vi har både kompetansen og ressursene som kreves for å lykkes, sier Niklas Hydén, daglig leder i Schibsted og Bonniers nye svenske distribusjonssatsing.
I vår slo konsernene seg sammen og dannet distribusjonsselskapet med prosjektnavnet “Sweship”. Ambisjonen er å kunne gi en enkel og rask hjemlevering til netthandelskundene i Sverige, ved å utvikle avisbudenes muligheter. Noe Helthjem har hatt stor suksess med i Norge de siste årene.
Flere nyheter
Nå er storsatsingen på pakkesendinger i Sverige klart med nytt navn:
– Det er fantastisk å endelig kunne lansere “Dooris”. De siste månedene har vært veldig intense, men nå har vi fått et spennende nytt merkenavn på plass, sier Hydén.
Helthjem har bygget opp distribusjon av pakker via avisbudnettverket og leverer nå over ti millioner netthandelspakker hjem i Norge årlig. Dooris skal fungere etter lignende modell – og det er nettopp fokuset på «dørlevering» det nye selskapsnavnet skal symbolisere.
– Vi ser nå at tjenesten fungerer for fullt, noe som føles veldig bra. Sluttkundene gir positiv respons og målet er å være godt i gang rundt årsskiftet, for så å skalere opp. Dialogen med kundene begynt å ta fart og flere store bedrifter har vist interesse for tjenesten, sier Hydén.
Allerede i gang
Første nettbutikk i gang på løsningen er det norske kosmetikkselskapet Make Up Mekka, som med denne oppstarten tar steget ut til Sverige etter å ha etablert seg som en tydelig aktør på det norske markedet over flere år.
Schibsted ser frem til å utvikle løsningen i Sverige sammen med Bonnier.
– Vi har mengder av kompetanse og erfaringer på feltet etter den veksten vi har hatt i Norge på enkel hjemlevering de siste årene, så det blir utrolig spennende å være med å utvikle Dooris i Sverige, sier administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss.
Ser nye muligheter
For å ta unna etterspørselen har Dooris bemannet opp med Ola Toresten som ny teknologisjef, han kommer fra den svenske motegiganten Åhléns hvor han hadde tilsvarende rolle.
På sikt ønsker Dooris å skape flere smarte og bærekraftige tjenester og produkter.
– Vi ser mange muligheter til å utvikle konsepter og utnytte kompetansen og det unike distribusjonsnettverket vi allerede har, sier Hydén i Dooris.