Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

NCL Vestland på vei inn til Haugesund.

Døpte unikt skip

NCLs nye biometanol-skip skal frakte metaller til Europa. 

Kort fortalt

  • NCL Vestland, Norges første containerskip drevet med biometanol, ble døpt i Haugesund.
  • Skipet vil frakte kritiske metaller og råvarer fra norske industristeder til Europa, og bidra til grønn frakt.
  • Med et plassbesparende design reduseres energiforbruket per fraktenhet med 63 prosent, og skipet er forberedt for fremtidige grønne drivstoff.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Tirsdag 1. april ble NCL Vestland døpt i Haugesund, og blir det første containerskipet drevet med biometanol i Norge. Hun skal gå i rute mellom Stokmarknes og Rotterdam, med havneanløp på viktige industristeder som Salten, Mo i Rana, Orkanger, Ålesund og Bremanger.

Bente Hetland, administrerende direktør i NCL.

– Vi i NCL jobber kontinuerlig for å gjøre sjøfrakt tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig. Skipene er et betydelig løft i innovasjon og energibesparende tiltak. Et nøkkelpunkt for oss er å gjøre det kostnadseffektivt for kundene, slik at vi gjør grønn frakt til det foretrukne valget, sier Bente Hetland, administrerende direktør i NCL i en pressemelding.

– Pålitelig leverandør

Containerskipet NCL Vestland skal frakte kritiske metaller og råvarer fra norske industristeder langs kysten til Europa. 

– Dette moderne skipet vil få en viktig rolle i transporten av norske varer, silisiummetaller og råvarer til kontinentet. Sammen med søsterskipet bidrar det til å befeste Norges posisjon som en pålitelig leverandør av kritiske innsatsfaktorer for europeisk industri, sier Morten Viga, CFO i Elkem.

Skipet vil frakte ukentlige forsendelser av Elkems silisiumprodukter til europeiske kunder i sektorer som bilproduksjon, bygg og anlegg, fornybar energi og forsvarsindustri, sammen med en rekke andre viktige norske eksportvarer.

NCL Vestland vil sammen med søsterskipet NCL Nordland, som kommer i trafikk senere i år, erstatte tre konvensjonelle containerskip.

Plassbesparende design

Et helt nytt plassbesparende design gjør det mulig å øke lastekapasiteten betydelig og reduserer energiforbruket per fraktenhet (TEU) med 63 prosent. Nytt design vil dermed gi en betydelig reduksjon av samlede utslipp.

Skipene er designet for dual fuel, det vil si at de i fremtiden også kan gå på batteri og hydrogen. Allerede i dag skipene seile med en fem prosent blanding av biometanol. Ambisjonen er å gradvis øke andelen i tråd med regjeringens klimamål og utviklingen av verdikjeden for grønne marine drivstoff. Skipene har også 250 kWh batteripakker og landstrømtilkoblinger.

Skipene er designet i Norge av NCL, som også har inngått en avtale med Equinor om levering og bunkring av biometanol i Norge.

Enova og NOx-støtte

Prosjektet har mottatt 13,7 millioner og 60 millioner kroner i støtte fra henholdsvis Enova og NOx-fondet, og er et eksempel på hvordan norske virksomheter samarbeider for å realisere ambisiøse klimamål i praksis.

Elkem er engasjert i å kutte klimautslipp i hele verdikjeden, og eier også 40 prosent av NCL.

– Samarbeidet bak dette prosjektet er et eksempel på hvordan partnerskap kan styrke industriell konkurranseevne og bærekraft, samtidig som det fremmer grønne verdikjeder på tvers av europeiske markedet, konkluderer Morten Viga i Elkem.

Powered by Labrador CMS