Elbilene strømmer inn i Drammen
Og nå er nettopp flere hundre Tesla-biler på plass.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbiler blir stadig viktigere i den norske bilparken, etterhvert som attraktiviteten og nytteverdien til strømforsynte biler øker.
Hittil i år har Drammen havn sett en økning på 40 prosent i antall elbiler i forhold til i fjor, og i disse dager ruller hundrevis av Tesla-biler ut fra havna. De forhåndsbestilte bilene av modellen Tesla S skipes nå til Norge, og de aller fleste tas imot og klargjøres i Drammen.
Bilimport siden 1964
Nær sagt alle elbiler som kommer til Norge, er innom Drammen havn.
– Drammen havn ønsker å legge til rette for miljøvennlig og fremtidsrettet transport. De markedsledende elbilene understreker dette, sier havnedirektør Einar Olsen.
Drammen har lenge vært Norges bilimport-havn nummer én. Den første bilen kom til Drammen allerede i 1964. Den ble løftet i land ved hjelp av kran og stropper. I dag kommer de fleste bilene på RoRo-skip (Roll On-Roll Off).
Tesla-bilene derimot, de kommer i containere, og Green Carrier Shipping & Logistics, som holder til på Drammen havn, har ansvar for mottaket av bilene.
- Dette er det vi kaller logistikk på bryggekanten. Det er jo ikke en vanlig måte å frakte biler på, og både vi og Drammen havn har fått spesialopplæring og bygget opp vår kompetanse på denne typen logistikk, forklarer Terje Alm, avdelingsleder i Green Carrier Shipping & Logistics.
- Drammen er et unikt knutepunkt, og ingen andre havner i landet kan tilby denne typen løsning og kompetanse, sier han. Han legger til at de har et svært godt samarbeid med Teslas samarbeidspartnere på havna, blant annet Auto Transport som har lang erfaring med transport av biler.
Via New York og Rotterdam
Teslaene kommer fra fabrikken i California og fraktes fire i hver container. De går først med tog til New York, og derfra sjøveien via Rotterdam og videre med Tschudis containerlinje til Drammen.
- Den første uken i september var Tesla S den bilen i Norge det ble levert flest av. Da leverte vi 177 biler, sier pressetalsmann i Tesla Motors, Esben Pedersen.
-På under en måned har vi gått fra å levere ganske få til veldig mange biler i uken. Dette stiller store krav til våre logistikkpartnere, og våre partnere i Drammen har løst denne utfordringen effektivt, sier han.
Når bilene ankommer Drammen havn blir de losset to og to, og rulles til det som kalles ”First point of rest”. Bilene går gjennom en enkel klargjøring og batteriet lades før de fraktes til Teslas avdeling i Drammen.