Teslas spede norske begynnelse
For fire år siden var logistikken til Tesla i Norge av det primitive slaget. Det har gått over.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kjell-Arne Wold var Tesla Motors kontakt i Norge fra 2009, og begynnelsen på elbil-eventyret var relativt beskjeden.
Når en kunde hadde bestilt en Tesla Roadster i Norge, måtte Wold selv i aksjon.
- Logistikkmessig var det en utfordring, for jeg hadde jo ingen organisasjon – det var bare meg. Vi hadde en avtale med Bring, og fikk skipet bilene enkeltvis til Drammen fra klargjøringssenteret i England, forteller Wold.
Med jekk og godt humør
Vel framme på havna i Drammen måtte Wold personlig ta over jobben. Dersom det var vinter, hadde Wold fått tilsendt vinterdekk til sin hjemmeadresse, og kjørte med sin egen bil ned til Drammen Havn.
- Der satt jeg vinterdekk på selv, satte igjen min egen bil og kjørte roadsteren inn og fikk registrert den hos Biltilsynet dagen etter. Det var full manuell registrering hos Biltilsynet, forteller Wold, som deretter måtte komme seg til Drammen havn selv for å hente sin egen bil.
Nå er det nye tider. Fram til 1. oktober har Tesla hittil i år solgt over 3500 biler av Tesla Model S, og det sier seg selv at logistikken har blitt jekket opp sammen med salgssuksessen.
Rett fra California
Alle Tesla-bilene som kommer til Norge er laget fiks ferdig ved Teslas fabrikk i California. Derfra fraktes bilene med tog til New Jersey, der blir bilene rullet inn i containere, en ganske utradisjonell transportmetode for biler. Derfra går bilene sjøveien til Drammen via Rotterdam.
- Vi tilbyr all utlevering i Drammen. Det er relativt lett å komme seg dit for de fleste. Vi tilbyr også å hente kundene med familie på togstasjonen i Drammen om de ønsker det, sier Wold.
Nye utfordringer
Når neste utgave av Tesla kommer neste år, Model X, må man finne en ny logistikkløsning. Den får nemlig ikke plass i vanlige containere.
- Jeg vet helt ærlig ikke hva vi kommer til å gjøre. Jeg skal til USA i slutten av oktober for å snakke om hvordan vi skal løse dette, forteller Wold.
Les mer om Teslas logistikk i Moderne Transport nr. 8, som kommer til abonnentene i uke 43.