Tester mudring med robot i Drammen
Sammen med startup-selskapet Granfoss, skal Dramme havn teste miljøvennlig mudring med autonome undervannsroboter.
Drammen Havn inngår teknologisamarbeid med
oppstartsselskapet Granfoss, som utvikler en ny og banebrytende teknologi som
kan revolusjonere vedlikeholde av havner, farleder og vannveier.
Mudring er nødvendig i mange havner for å sikre en trygg innseiling og nok dybde ved kaia – samtidig som mudring kan være skape uheldige miljøkonsekvenser.
Komplett løsning
Granfoss utvikler en komplett systemløsning for miljøvennlig mudring ved bruk av blant annet autonome undervannsroboter, dokkingstasjoner og et system for rensing av vann. Drammen Havn vil tilgjengeliggjøre arealer i havna slik at løsningen til Granfoss kan testes og utvikles i rett miljø. Samarbeidet er inngått over de neste tre årene.
– Dette er en svært spennende teknologi som legger til rette for bærekraftige og effektive mudringsoperasjoner for fremtiden. Sammen med Granfoss vil vi gå i gang med et pilotprosjekt her i Drammen som strekker seg over tre år. Vi kommer til å tilgjengeliggjøre arealer i Drammen havn slik at teknologien kan operere her. Nå ser vi frem til en god dialog med Statsforvalteren før testingen starter, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn i en pressemelding.
«Støvsuger»
Robotene som Granfoss skal utvikle «støvsuger» sjøbunnen for løsmasser på det produsenten beskriver som «en skånsom og miljømessig måte». Deretter beveger de seg bort til undersjøiske dokkingstasjoner som transporterer mudderet til overflaten i et lukket og sammenkoblet rørsystem. På overflaten avvanner Granfoss mudderet for forurenset vann og renser deretter vannet før det slippes ut i sjøen igjen.
– Mudring er en global utfordring ved mange av verdens havner og er både knyttet til redusert tilgjengelighet og omfattende forurensning. Behovet for bedre infrastrukturløsninger er tydelig, og vi er svært fornøyde med å få jobbe med å løse noen av disse utfordringene sammen med Drammen Havn. Avtalen vi har inngått er et tidlig bevis på viktigheten av dette arbeidet. I løpet av neste år planlegger vi å gå i gang med piloteringen for å demonstrere at teknologien fungerer i et relevant miljø, sier Solveig Ellila Kristiansen, administrerende direktør i Granfoss.
Dagens metoder for mudring av havner og farleder kan ha store og negative effekter på miljøet. Forurensede sedimenter kan spres over større områder og miljøgifter kan overføres til vannet. I tillegg opererer maskinene som benyttes til mudring som oftest på fossile drivstoff som bidrar til CO₂-utslipp. Vannveien blir også ofte blokkert og utsatt for støybelastning.
– Vi har havneområder i dag som må vedlikeholds-mudres og vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Lykkes Granfoss med sin teknologi, vil vi kunne mudre autonomt, utslippsfritt og kontinuerlig uten å forstyrre skipstrafikken. For oss er dette samarbeidet et ledd i vår langsiktige strategi om å drive mer miljøvennlig samt satse på effektiv og teknologidrevet havnedrift, sier Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.
Jobber med kapital
Granfoss ble stiftet av Davoud Tayebi, som tidligere har etablert flere suksessfulle oppstartsselskap, blant annet Waterise. For over ett år siden ble Solveig Ellila Kristiansen hentet inn til å lede Granfoss på vei mot vekst og utvikling.
– Granfoss er en veldig spennende satsing basert på avansert teknologi. Vår plan nå er å få på plass det første mudringsprosjektet i Drammen. I fasen vi nå er i vil vi benytte en kombinasjon av eksisterende teknologi og teknologien vi har utviklet. Dette for å vise at teknologien fungerer i et relevant miljø. Parallelt jobbes det med å hente penger til resten av utviklingen, sier Kristiansen.