Landstrømanlegg står ubrukt
De siste åtte årene har Enova delt ut 650 millioner til etablering av landstrømanlegg. Flere av anleggene er aldri brukt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalt har 95 ulike landstrømprosjekter langs kysten fått Enova støtte siden 2012. Hensikten er naturligvis å få skipene ved norske kaikanter til å bruke ren strøm, fremfor å forpeste både nærmiljø og klima med store dieselutslipp.
Drammens landstrømanlegg kostet 25 millioner kroner og sto klart i desember i fjor. Ikke et eneste skip har brukt anlegget, skriver Kommunal Rapport. Heller ikke i Moss, der landstrømanlegget har stått ferdig siden desember i fjor, har et eneste skip benyttet det miljøvennlige tilbudet hittil.
– Per i dag har ikke ett skip koblet seg til. Det er en felles utfordring de fleste havnene i Oslofjorden har. Det er derfor vi har etablert et samarbeid for å forsøke å påvirke rederne. Det kan bli nødvendig med både pisk og gulrot. De må se at det lønner seg, sier assisterende havnesjef Ivar Vannebo i Drammen Havn IKS.
En av grunnene er at de fleste godsskipene ikke har det utstyret som trengs om bord for å ta imot landstrømmen.
– Vi må nå klimamålene. Da må noen starte. Da Tesla begynte å sette ut superladere i 2012, ble de latterliggjort. Men det var starten på elbilbølgen, sier teknisk sjef Erik Gressløs i Moss Havn til Kommunal Rapport.