Det nye Advancer-aggregatet sparer ifølge produsenten 20 prosent av drivstofforbruket.

Drivstoffgjerrig i tre soner

LILLESTRØM: Thermo Kings nye Advancer-aggregater skal være de mest drivstoffgjerrige på markedet, samtidig som semien kan deles i tre kjølesoner.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stein Julner i Thermo King Norge mener det nye Advancer-aggregatet vil kunne spare kundene for store dieselutgifter.

Det nye Advancer-aggregatet er en av flere nyheter i Thermo King-porteføljen denne høsten, og fikk en fremtredende plass på Thermo Kings stand på Transport & Logistikk på Lillestrøm i slutten av september. Daglig leder i Thermo King Norge, Stein Julner forteller om stor interesse for de nye oppgraderte løsningene. Både på grunn av mulighetene og drivstofføkonomien.

– Dieselforbruket er 20 prosent lavere enn på den forrige modellene vår – som allerede var markedsledende. Det blir rett og slett like kaldt med mindre diesel, sier han til MT.

Advancer singel-temp aggregatene kom på markedet allerede i 2021, men nå er det mulig å dele hengeren eller semitraileren i tre ulike temperatursoner. Det åpner for mer fleksibel bruk og mulighet for å utnytte hele trailerens kapasitet på en bedre måte om man ikke har fullt lass med én type gods.

Dieselbesparelsen gjør at ekstrainvesteringen er spart inn i løpet av to år ved 3000 timers drift årlig, ifølge Julner.

For å spare ytterligere drivstoff og bli enda mer klimavennlig, er det også mulig å koble på en akselgenerator og batteripakke. Systemet høster energi fra bremsing og i nedoverbakker, og leverer strøm til aggregatet. Dermed kuttes dieselforbruket, og det er mulig å la generatoren kun bruke strøm i perioder – for eksempel ved levering i byer med utslippskrav.

Powered by Labrador CMS