DRONELEVERING:

Sammen med droneleverandøren RIgiTech og droneoperatørselskapet Holo tester DSV vruk av autonome droner for levering av reservedeler til Ørsteds havvindplattformer offshore.

DSV tester dronelevering til havvindpark

Energiselskapet Ørsted skal få levert reservedeler og verktøy ved Anholt havvindpark i Kattegat.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foreløpig er det snakk om testflyvninger over en to-ukersperiode. Komponenter skal leveres fra Ørsteds operasjonsbase i Grenå Havn til offshore-transformatorstasjonen som ligger 25 km utenfor kysten. Testene utføres med en drone som har en rekkevidde på 100 km og som kan håndtere en last på inntil 2,5 kilo. Det er droneleverandøren RigiTech og det danske droneoperatørselskapet Holo som bistår DSV og Øststed i testprosjektet.

Økende interesse innen offshore

Ørsted er Danmarks største energiselskap og har mål om å bli karbonnøytrale innen 2025. Selskapet utforsker kontinuerlig nye måter å sikre høy oppetid i vindparkene samtidig som de reduserer karbonutslippene fra servicelogistikken. DSV jobber også for å kontinuerlig innovere og optimalisere sine logistikktjenester. Derfor deler de to ledende danske selskapene en felles interesse i å vurdere rollen lastedroner potensielt kan spille i bærekraftig logistikk for havvindparker.

Offshoreleveranser vil trolig bli et viktig satsingsområde for droneleveringer i fremtiden, og det pågår flere testprosjekter. Som vi har skrevet tidligere skal Equinor og Nordic Unmanned i gang med droneleveranser i Nordsjøen.

Få vindturbinene raskere i drift etter stans

- Vi utforsker kontinuerlig nye muligheter for å minimere nedetid for vindturbiner og øke fornybar kraftproduksjon. Sammen med DSV har Ørsted satt i gang et initiativ for å bringe reservedelslageret nærmere serviceteknikerne, og dermed sikre at vindturbinene kommer raskere på nett igjen. Dronene drives av fornybar elektrisitet og vil fly autonomt til offshore-transformatorstasjonen, men vi håper å teste dronene på flyreiser til vindturbinene på et senere tidspunkt. Ved å raskt og effektivt kunne levere reservedelene som trengs for reparasjoner, kan nedetiden for vindturbiner reduseres, og dermed øke produksjonen av ren energi. Samtidig reduseres behovet for transport med skip, så vel som karbonutslippene fra drift av vindparker til havs, forteller Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted.

DSV har droner ved egne logistikksentre

DSV har allerede opparbeidet seg en viss erfaring med droner i egne logistikksentre og ser muligheter i å bruke droneteknologi i nye sammenhenger.

- Vi jobber vi hele tiden med å skape optimale forsyningskjeder for våre kunder, så det var en god mulighet for oss til å samarbeide med Ørsted om å optimalisere deres forsyningskjede fra land til havvindparker. Det er raskt, kostnadseffektivt og fornybart, så vi ser frem til å utføre testflyvningene, forklarer Peter Matthiesen, leder for innovasjon og digitale produkter i DSV.

Powered by Labrador CMS