DSV-opptur etter Ontime-knekk
SNUDDE TRENDEN: Oppkjøpet av Ontime Logistics holdt på å knekke ryggen til DSV Road. Nå er økonomien snudd, og det investeres i nytt gigantanlegg i Vestby.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2013 kjøpte DSV selskapet Ontime Logistics. Tanken var å styrke seg i det nordiske veitransportmarkedet og spesielt så DSV Ontimes sterke posisjon i det norske markedet som attraktivt. Det kostet DSV Road AS dyrt.
Etter halvannet år med ansvar for innlandsaktiviteten overtok Rune Berg Stiansen sjefsstolen i DSV Road AS i Norge i 2017. Da hadde selskapet byttet toppsjefer årlig de siste årene. På sitt første styremøte med ledelsen i Danmark, møtte han både CEO Jens Bjørn Andersen og CFO Jens H. Lund, og Stiansen fikk følgende beskjed fra de to Jens-ene:
– At vi er her samtidig, er IKKE et godt tegn. For det er vi egentlig aldri. Håper vi kan være bare én neste gang.
Tapte 300 mill.
For DSV Road i Norge hadde gigantiske underskudd. Ifølge de offentlige regnskapene har DSV Road gått over 300 millioner kroner i minus fra 2013 til og med 2018, etter solide positive tall i de ti foregående årene. Noe hadde gått veldig galt. Og Rune Berg Stiansen måtte få skuta på rett kjøl.
– Hovedgrunnen til tallene er oppkjøpet av Ontime Logistics. Det vil fortsatt ta et år før vi har fått helt ryddet opp i det, sier managing director for DSV Road AS i Norge, Rune Berg Stiansen til MT.
(Artikkelen fortsetter under rammen)
I 2013 kjøpte DSV nemlig Ontime Logistics. Tanken var å styrke seg i det nordiske veitransportmarkedet og DSV så spesielt Ontimes sterke posisjon i det norske markedet som attraktivt.
DSV er et av det mest progressive oppkjøpsselskapene innen logistikken, og stort sett går det veldig bra. Men med Ontime gikk det skeis. Stiansen forteller at DSV i dette tilfellet var for optimistiske i sine risikoanalyser og baserte seg på feil og for høye godsvolumer. I tillegg fikk man inn en del «feil» folk i bedriften og overtok dyre og lange leiekontrakter.
Stiansen er klar på at om man ikke hadde hatt en stor utenlandsk eier i ryggen, og to søsterselskaper i DSV Solutions AS og DSV Air & Sea AS som har gått bra, hadde det vært kroken på døra.
Snart svarte tall
Men nå går det definitivt mot lysere tider, lover Stiansen, som mener man neste år eller i 2021 vil kunne se svarte tall på bunnlinjen igjen.
– Fra å levere blodrøde tall er driften nå i pluss. Vi har fått etablert et team tyngre ledere fra bransjen, og har begynt å rendyrke og stake ut en kurs på hva vi vil, sier han.
Tallene kommer etter intens effektivisering. Bemanningen er kuttet med mellom 20 og 30 prosent. Samtidig ble egen bilpark kraftig redusert og distribusjon ble outsourcet til eksklusive samarbeidspartnere på last mile.
– Det har vært helt avgjørende, sier Berg Stiansen, som forteller at DSV nå ansetter igjen og jobber med å rekruttere de beste hodene i bransjen.
– I fjor gikk det ut 80 årsverk herfra, uten at det ble noe bråk. Nå ansetter vi, og skal kun ha de beste folkene med oss og har som mål å bli bransjens mest attraktive arbeidsgiver, sier Stiansen.
Flytter til Vestby
De ansatte som skal få glede av det, vil imidlertid i fremtiden sitte i Vestby, og ikke på Langhus, der både Road og Solutions holder til nå på to ulike lokasjoner. DSV har nemlig kjøpt 110 mål tomt i Vestby, der man skal bygge et stort lager og en stor terminal, samt at man skal samle administrasjonen til Road og Solutions i ett bygg.
I løpet av forsommeren kommer DSV til å inngå kontrakter på bygging av anlegget som vil bestå av lager på 33.000 m², terminal på 10.000 m² og rundt 300 kontorplasser. Totalt vil det være rundt 400 arbeidsplasser i det nye anlegget.
Managing director i DSV Solutions, Ulf Erik Kruger Solheim, gleder seg til å kunne flytte inn i et nytt og moderne anlegg.
– Dette blir hypermoderne warehousing. Dette er tunge investeringer som eierne gjør. Selv med det tapet vi har levert i Norge de siste årene, får vi bygge dette. Det viser at vi støttes av eierne, sier han.
Tror på automasjon
Ved det nye anlegget vil DSV se på alle muligheter for effektivisering og automatiske løsninger, selv om det er en komplisert affære for en 3PL-leverandør, som DSV Solutions er. Enkelt forklart er det svært risikabelt å investere i et stort automasjonsanlegg tilpasset en kunde som driver med kosmetikk, fordi man risikerer at den kunden forsvinner og blir erstattet av en som skal lagre bildekk.
– Det er vanskelig når man ikke eier varene på lageret selv, og ikke har langsiktig forutsigbarhet, men vi tror det er mulig å få til. Vi tror det er en nødvendighet. Også denne delen av bransjen må ta teknologi og innovasjon innover seg, sier Kruger Solheim.
– For å få det til må vi ha lange, gode relasjoner og kontrakter med kunder. Og vi vil utfordre kundene på å være med på den reisen, legger han til.
Til selve byggingen og prosjekteringen har DSV i Norge fått god hjelp fra DSV sentralt. Den danske giganten har nemlig god erfaring med bygging av logistikkanlegg. I øyeblikket bygges et gigantisk anlegg på 150.000 m² i København, og på global basis har DSV de siste årene bygget ut rundt en million kvadratmeter lager- og logistikk-arealer årlig.
Lokal tilstedeværelse
Selv om DSV i Norge er organisert i tre ulike selskap, slik det er i resten av verden, er man opptatt av å fremstå som ett DSV utad. Samlokalisering mellom Road og Solutions i Vestby skal bidra til et mer sammensveiset selskap. Selv om administrative funksjoner og lager og terminaler nå sentraliseres, er det likevel viktig for DSV å ha lokal tilstedeværelse rundt om i landet. Derfor jobber de med et konsept med lokal forankring, der det ikke skal være nødvendig å gå via et sentralbord med en mengde tastevalg før man treffer rett person.
– Kundegrensesnittet skal føles som en lokal styrke. Du skal alltid møte et menneske når du ringer, og du skal kjapt få treffe rett kompetanse og løst problemet, sier Berg Stiansen.
Samtidig kan alle kunder følge alle sine oppdrag på portalen myDSV.