Illustrasjon: Dusiburger Hafen AG
Innviet Europas største innlandsterminal
Duisburg Gateway Terminal setter ny standard for logistikk og bærekraft.
Denne uken ble Europas største innlandsterminal, Duisburg Gateway Terminal (DGT), offisielt åpnet ved Duisburg havn i Tyskland.
DGT er et samarbeid mellom Hupac Group, HTS Intermodal HRM, PSA og Duisburger Hafen AG. Terminalen skal operere utelukkende på fornybare energikilder, inkludert hydrogen- og solcelleteknologi, som en del av enerPort II-prosjektet.
En ny æra for logistikk
Terminalens åpning er ikke bare viktig for Tyskland, men også for hele Europa, ettersom den er strategisk plassert i hjertet av kontinentet og skal fungere som et knutepunkt for multimodal transport. DGT forventes å ha en årlig kapasitet på 850.000 TEU når alle byggefaser er fullført.
Under åpningen fremhevet Markus Bangen, administrerende direktør for duisport, at terminalen representerer en fremtidsrettet løsning for godshåndtering. Alle operasjoner ved terminalen vil bli styrt digitalt for å sikre høy effektivitet og presisjon, noe som setter en ny standard for produktivitet og markedsnærhet, påpekte han.
Bærekraft i fokus
Et av de mest bemerkelsesverdige aspektene ved DGT er dens bidrag til bærekraftig utvikling. Prosjektet enerPort II, som integrerer fornybar energi gjennom solcellepaneler, brenselcellesystemer og hydrogenmotorer, vil sørge for at terminalens drift er klimanøytral. Det er ventet at terminalen vil bli et eksempel på hvordan logistikkindustrien kan bidra til reduksjon av karbonutslipp.
Ministerpresident i delstaten Nordrhein-Westfalen, Hendrik Wüst, understreket at åpningen av DGT er et symbol på vellykket strukturell omstilling i Ruhr-området, en industriregion som tidligere var mest kjent for sin kullindustri.
- Her hvor millioner av tonn kull ble håndtert, baner nå Duisburg Gateway Terminal vei for en grønnere fremtid, sa han under åpningsseremonien.
I testdrift
Duisburg Gateway Terminal er allerede i testdrift, og når den er fullt operativ, vil den ha seks kraner for godshåndtering, med mulighet for utvidelse til tolv. Terminalen vil også ha seks kaiområder for lektere, noe som gjør den til en sentral aktør for transport mellom sjø og land i Europa.